لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

با تمام شدن فصل نقل و انتقال خانه و کاهش نرخ قیمت مسکن به‌طور طبیعی باید نرخ اجاره‌بها نیز کاهش می‌یافت اما با وجود این عوامل تغییری در قیمت اجاره‌بها بوجود نیامد و رهن و اجاره با همان نرخ‌های قبلی ارائه می‌شود، این در حالی است که کارشناسان مسکن معتقدند نرخ اجاره‌بها تابعی از قیمت ملک است و با پایین آمدن آن، قیمت رهن و اجاره نیز کاهش می‌یابد. از سوی دیگر معاون وزیر مسکن معتقد است: کاهش نرخ اجاره‌بها در گرو افزایش واحدهای اجاره‌یی و ترویج اجاره‌داری حرفه‌ایی است.

منوچهر خواجه‌دلویی ـ معاون امور ساختمان و مسکن وزیر مسکن و شهرسازی درباره‌ی اینکه چرا قیمت اجاره‌بها افت پیدا نکرده است؟ اظهار کرد: به‌طور معمول در تابستان هر ساله افزایش قیمت در رهن و اجاره داریم اما در تابستان امسال برای اولین بار در بازار اجاره و رهن افزایش نداشته‌ایم.

وی افزود: بررسی قراردادهای منعقد شده در بنگاه‌های املاک امسال نشان می‌دهد این افزایش قیمت بوجود نیامده و حتی در بعضی موارد در رهن کاهش قیمت هم داشته‌ایم. این آمار و گزارش موجود است و می‌توانیم ارائه کنیم.

معاون وزیر مسکن با بیان اینکه، حل مشکلات بازار اجاره‌بها افزایش عرضه واحدهای اجاره‌یی است، گفت: دولت در تلاش است که عرضه واحدهای اجاره‌یی را افزایش دهد.
خواجه دلویی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت زوج‌های جوان در کشور در حال رشد است و تقاضا در این بخش هر ساله افزایش می‌یابد، گفت: یکی از برنامه‌های دولت حمایت از احداث و عرضه مسکن اجاره‌ای است. امسال نیز در آیین قانون عرضه و ساماندهی بازار مسکن به این امر توجه ویژه‌یی شده است.

وی گفت: براساس این قانون و آیین‌نامه نهادهایی مانند شهرداری‌ها، کمیته امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن، بهزیستی و صندوق‌های بازنشستگی وارد بازار اجاره می‌شوند و به تناسب آن حجم واحدهای اجاره‌ای افزایش می یابد که با متعادل شدن بازار به سمت کاهش اجاره بها قدم برمی‌داریم.

خواجه‌دلویی با بیان اینکه شکل‌گیری بازار اجاره‌داری حرفه‌ای از اهداف دولت است، گفت: دولت به دنبال تعیین نرخ اجاره‌بها نیست بلکه با افزایش عرضه به سمت متعال کردن بازار و به طور طبیعی کاهش نرخ‌هاست.

همچنین، مصطفی قلی خسروی – رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز گفت: در ابتدای سال افزایش اجاره‌بها بوجود آمد اما در تابستان این مساله ثابت ماند و افزایش اجاره‌بها نداشته‌ایم.
وی گفت: اما اینکه کاهش قیمت خانه سبب کاهش نرخ اجاره می‌شود باید تا سال آینده منتظر بمانیم چراکه فصل اجاره‌بها تمام شده است. اگر روند کاهش قیمت مسکن ادامه داشته باشد به‌طور طبیعی سال آینده نرخ اجاره‌بها نیز پایین می‌آید.

خسوری تصریح کرد: در حال حاضر نرخ اجاره با توجه به افزایش قیمت که در ابتدای سال داشته‌ایم ثابت مانده و تغییری نکرده است.

باید منتظر ماند کاهش قیمتی که به گفته مسوولان مربوطه در بازار مسکن رخ داده است با آغاز فصل جدید بازار اجاره‌بها تاثیر خود را نشان خواهد داد.

تاریخ انتشار : آذر ماه ۱۳۸۷