لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مجله conda nast traveller خاص ترین و نامتعارف ترین ساختمان های جهان را انتخاب کرده است.

  1. مرکز نمایشگاهی “کومولوس” در ناردبورگ دانمارک: در نگاه اول و حتی دوم نمیشود فهمید چه عواملی معمار ار بعاین فرم و حجم رهنمون شده است. هلال ماه؟ تکه ی پنیر؟ یا حتی ارگانیزمی ساده و معمولی! هرچند که به گفته ی خود معمار خمین چندگویی و چند وجهی اتر است که مد نطر و هدف اولیه او بوده است. پیکر نامتعارف ساختمان, که موزه علم و فناوری های جدید را در خود دارد به پارک علمی-تفریحی دانفوس نقش میزند.
  2. برج دبی: این مجموعه غول اسا, که احتمالا به نیم کلیومتر ارتفاع خواهد رسید قرار است امسال به بهره برداری برسد. این برج ۳۰ هزار اپارتمان و مغازه و سوپر مارکت و حتی دریاچه مصنوعی خواهد داشت.معمار ساختمان معتقد است که اقلیم و فرهنک عربی و فرم یادمانی مساجد قدیمی او را به این فرم هدایت کرده است.
  3. ورزشگاه ویمبلی لندن: این ورزشگاه برای اینگلیسیها بسیار مهم و عزیز است.اول به این خاطر که تیمشان در سال ۱۹۹۶ در همین ورزشگاه قهرمان شد. دوم به این خاطر که گنجایش ۹۰ هزار نفریش امتیاز و موجب فخر انان است. سوم انکه اکوستیک ورزشگاه طوری طراحی شده که صدای تماشاچیان را چند برابر میکند.
  4. ” موزه نوین” نیویورک: این موزه در منطقه ی منتهن و در میان انبوهی از خانه ها قرار دارد. در مکان قبلیش هم که چند سال پیش از انجا نقل مکان نمود در میان توده ای از ساختمان های اداری و ویترین های فروشگاه ها قرار داشت. اینک این ساختمان خود را از فراز ساختمان های ۵ طبقه به رخ گردشگران و عابرین میکشاند.
  5. حیاط مرکزی انستیتو اسمیتسون واشنگتن: برای این پروژه نیز دست نورمن فاستر را طلبیدند. این بار در مقابل این معمار سوپر مدرنیست این وظیفه را قرار داده بودند که ساختمانی متعلق به قرن نوزده را بازسازی و مدرنیزه کند و ارزش های معماری ان را حفظ کند, بی انکه خصیصه های تاریخی ابنا لطمه ببیند. و این کار محقق شد- پوشش فلز و شیشه ای به راحتی با کلیت فضای انستیتو هماهنگ شده و برای توریست هایی که برای دیدن گالری ملی پرتره ها وارد انجه میشوند هیچ امر متناقضی وجود ندارد.
  6. دیوار سکوی “نوار سرخ” در پارک “تانگه” در ایالت شینهوانادو چین: این پارک با این ابنیه ی اوریژینال در ساحل رود تانگو قرار دارد و در موازات ان هم کشیده میشود.این اثر معماری نه تنها پارک را منقش میکند, توریست ها را جلب میکن و مکانی برای استراحت و تفریح است, بلکه تغییری نیز در سامانه ی چراغ و روشنایی است: چراغهای قرار گرفته در دل نوار سرخ با تاریک شدن پارک روشن میشوند و نور میافشانند.
  7. “کریستال” در موزه سلطنتی انتاریو تورنتو کانادا: وقتی که در سال گذشته این بنا در معرض دید و قضاوت کاناداییها قرار گرفت, هم ادم های ساده هم نخبگان هنری, هم این طرفی ها راضی بودند و هم ان طرفی ها. عده ای ان را اثری در حد معمولی و عده ای هم ان را اثری هنری و بالا ارزیابی کردند. همه اینها همانی است که از تورنتو محافظه کار انتظار میرود. فرم ویژه ی کریستال هم برای موفقیت تجاری موزه که در ان قرار دارد وسیله ی مهمی است. غالبا اینحا توریست های میایند که داخلش را ببیند اما هستند کسانی که بیرون ان را میبینند و لذت میبرند. به خصوص نمای شیشه ای ان را که پر است از عکس های چاپ شده کفش های مختلف.

منبع: همشهری