لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: ۶ مرداد، روز ملی آموزش فنی و حرفه ای و روز کارآفرینی بهترین روز برای به حرکت در آرودن ثروتهای ملی اعم از نیروهای انسانی و جوانان فعال در صنعت ساختمانی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سید علیرضا قهاری امروز در نشست ترویج آموزش فنی و حرفه ای گفت: ۶ مرداد ماه روز ملی آموزش فنهی و حرفه ای و روز کارآفرینی یا به تعبیر روز به حرکت در آوردن ثروت و سرمایه های ملی اعم از نیروهای انسانی و جوانان کشور است.

وی با اشاره به ضرورت برپایی دوره های آموزشی برای نیروهای انسانی با حمایتهای مالی از سوی مسئولان، ادامه داد: باید در نظر داشت که آموزش این جوانان در هر گوهنه صنعتی سبب رونق اقتصادی کشور می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: انجمن مفاخر معماری ایران سال ۸۷ تا ۹۷ را دهه ارتقاصنعت ساختمان نام گذاری کرده و قصد دارد طی این مدت تحول عظیمی در مراکز پژوهشی و دستگاه های اجرایی به وجود آورد.

دوره های عملی کارآمد

براساس این گزارش، محمدجعفر کرمی، کارشناس مسکن نیز در این مراسم گفت: هزینه بالای دوره های عملی سبب شده تا این دوره ها در سطوح دانشگاهی جای نگیرند و به همین علت فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد این مهارتها باشند.

وی تصریح کرد: امروزه همه مراکز آموزشی به مراکز تربیت مهندسی تبدیل شده، در صورتی که در قبال هر یک مهندس باید بین ۱۰ تا ۲۰ تکنیسین نیز موجود باشد، به همین علت باید برای تربیت تکنسینها نیز دوره هایی برپا شود.

کرمی با اشاره به ضرورت به روز بودن اطلاعات مهندسان افزود: باید برای مهندسان کلاسهای آموزش مطابق علم روز دنیا بر پا کرده که به آموزش در تمام عمر معروف است.
این کارشناس خاطر نشان کرد: هم اکنون ۹۵ درصد جوانان بین ۱۵ تا ۲۵ سال با سواد نیاز به دوره های آموزشی برای جدب شدن به بازار کار دارند.

عزم ملی برای توسعه منابع انسانی

در این گزارش آمده است، ناصر رزاق خواه، نایب رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی تهران نیز گفت: برای توسعه پایدار اقتصادی نیاز به توسعه نیروی انسانی است و این امر در سایه عزم ملی محقق می شود.

وی افزود: مبحث آموزش کاهش در نرخ بیکاری تاثیر دارد به همین علت باید با برنامه ریزی صحیح، بودجه ای مناسب برای برپایی کلاسهای آموزش اختصاص یابد.

همچنین، محسن وفامهر، عضو شورای فناوریهای نوین ساختمانی، گفت: باید جدا از گفتار، کلاسهای عملی را در کنار کلاسهای تئوری برپا کنیم تا افراد دانا و توانمندی را وارد جامعه کنیم.

وفامهر افزود: برای بهبود شیوه های آموزشی، آموزشهای فنی و حرفه ای را مطابق با شرایط جامعه، بومی کنیم.

لزوم حضور سازندگان مسکن

براساس این گزارش، انوشه منصوری، دبیر شورای فناوریهای معماری و ساختمان مشکل سنعت ساختمان را عدم حضور سازندگانی از همان صنف دانست و تصریح کرد: ما در قانون، مجری و متقاضی هیچ مشکلی نداریم، بلکهع فقط مشکل در ورود سازندگان غیر تخصصی است.

وی ادامه داد: ما باید از ورود افراد غیر متخصص در صنعت ساختمان جلوگیری کنیم.
منصوری به درجه بندی کیفیت ساختمانها اشاره کرد و گفت: باید ساختمانها توسط افراد ماهر براساس درجه بندی و دفترچه مشخصات ارایه شود تا ساختمان با کیفیت ساخته شود.