لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مشاور عالی آستان قدس رضوی در امور معماری و ساختمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه از پیشرفته ترین نرم افزارها و تجهیزات فوق تخصصی برای رفتار شناسی ابنیه حرم مطهر امام رضا (ع) استفاده شده است افزود: مفهوم رفتارشناسی به روش و تجهیزاتی که ویژگی های یک بنا را با دقت بسیار بالا در طول دوران های مختلف نشان می دهد، گفته می شود.

گلابچی ادامه داد: در سال های اخیر به علت ضرورت های ناشی از توسعه حرم مطهر رضوی و استحکام بخشی ابنیه تاریخی از سوی متخصصان و کارشناسان از پیشرفته ترین نرم افزارها و تجهیزات برای مطالعه دقیق نحوه عملکرد این بناها استفاده شده است.

این چهره ماندگار با بیان اینکه مقاوم سازی ابنیه حرم مطهر رضوی از شش سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد اظهار داشت: این ابنیه در طول قرون متمادی شکل گرفته به همین علت نیازمند مطالعه دقیق از نظر مصالح و کیفیت عملکرد ساخت و ساز در شرایط مختلف است در همین راستا اقدامات موثری برای ماندگار ساختن این ابنیه در طول قرن های آینده انجام شده است.

وی گفت: اقدامات تخصصی که در مراحل توسعه رواق های دارالحجه امام خمینی (ره) انجام شده که تحسین دانشگاه های جهان و متخصصان بین المللی را بر انگیخته است.

مشاور عالی آستان قدس رضوی در امور معماری و ساختمان افزود: اقداماتی که در زمینه طراحی و توسعه ابنیه حرم مطهر رضوی (ع) انجام شده مطابق با استانداردهای جهانی بوده و با توجه به کم نظیر بودن چنین ابنیه هایی به لحاظ ارزشهای تاریخی و فرهنگی به عنوان یک تجربه جهانی مورد استفاده بسیاری از کشورها واقع شده است.

گلابچی خاطر نشان کرد: در بازدیدی که متخصصان معماری و شهرسازی و اساتید برجسته دانشگاهی کشورهای یونان، اسپانیا و ایتالیا از ابنیه حرم مطهر امام رضا (ع) داشتند از به کاربردن تکنولوژی های پیشرفته به صورت بومی از سوی متخصصان کشورمان شگفت زده شدند و خواستار استفاده از تجربیات چنین طرح هایی در کشور خود شده اند.

باشگاه خبرنگاران – ۱۳۸۹/۱۰/۰۶