لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

اسدالله بیات افزود: خانه کدخدای سابق این روستا با توجه به وجود چشمه ای زیبا داخل حیاط این خانه قابلیت تبدیل به مهمانپذیر یا سفره خانه سنتی را دارد. وی ادامه داد: استفاده از مصالح بومی و همچنین نوع خاص معماری مغازه ها و محلات این روستا موجب انتخاب آن به عنوان روستای شاخص شده است.

بیات افزود: قرار گرفتن مجموعه اصطبل، بافت سنگی و طاقی و ضربی زیبا درکنار خانه کدخدا امکان مناسبی برای تبدیل به مکان تفریحی دارد. وی با بیان اینکه بیشترسکونتگاه ها در تطابق با شرایط محیطی رو به خورشید است گفت: وجود چشمه های زیبا، زیارتگاه امامزاده عبدالله، نزدیکی به همدان و معادن سیلیس از جاذبه های این روستا است.

بیات اضافه کرد: با توجه به قابلیت های گردشگری و اجرای طرح نمونه گردشگری در روستای سیمین ابرو و اهمیت این طرح برای استان از سرمایه گذاران در این بخش حمایت می شود. وی گفت: استان همدان دارای ۱۱ روستای هدف گردشگری با ظرفیت های طبیعی و بافت با ارزش تاریخی شامل علیصدر، گشانی، خاکو، ورکانه و سیمین ابرو است.

بیات افزود: سیمین ابرو ازبین این روستاهای هدف گردشگری استان انتخاب شده است و خدمات مناسب در زمینه های مختلف با تجمیع خدمات در دستگاه های مختلف اجرایی ارایه می شود. وی از اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش روستای سیمین ابرو خبر داد و گفت: این طرح دو سال پیش به تصویب رسید و ۷۰ درصد آن تاکنون اجرا شده است.

وی بیان کرد: موقعیت جغرافیایی تاثیرهای مثبت در بافت روستایی سیمین ابرو داشته و طرح بهسازی این بافت با ارزش به منظور ارتقای توانایی‌های زیست محیطی منطقه، مرمت بافت قدیمی و توسعه و بهسازی روستا درحال اجراست. وی خاطرنشان کرد: نزدیکی به سد اکباتان و روستای نمونه ورکانه از دیگر ویژگی‌های مثبت روستای سیمین ابرو است.

روستای سیمین ابرو در ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی همدان و در چهار کیلومتری روستای ابرو قرار دارد. مردم این روستا با گویش لری صحبت می‌کنند و۹۰ درصد درآمد آنها از راه باغداری گردو است و گردو عمل آمده در این منطقه یکی از بهترین گردوهای ایران محسوب می شود. بیشتر اهالی این منطقه دارای نام خانوادگی کهوند هستند و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۳۲۳ نفر (۷۲خانوار) است.

به نقل از شاسا – ۲۹ مرداد ۱۳۹۰