لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ششمین جایزه معماری میرمیران شامگاه سوم اردیبهشت ماه همزمان با روز معمار و سالروز تولد شیخ بهائی با حضور جمعی از معماران و دانشجویان این رشته در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به کار خود پایان داد.

در این مراسم غلامرضا میثاقیان ـ مدیر کل دفتر معماری و طراحی شهری ـ پیام علی نیکزاد، وزیر مسکن شهرسازی را قرائت کرد.
سپس ایرج اعتصام، مدیرعامل بنیاد معماری میرمیران و رییس هیات داوران این جایزه با مرور اهداف و فعالیت‌های این بنیاد عنوان کرد: زنده یاد سیدهادی میرمیران که بنده افتخار معلمی ایشان را در دانشگاه تهران داشتم و تا قبل از فوت نابهنگام او افتخار همکاری با این معمار بزرگ را تجربه کرده بودم به کرات درباره آینده معماری و تربیت نسل جوان صحبت می‌کرد.

او ادامه داد: دغدغه زنده‌یاد میرمیران فقدان تشکیلات و سازمانی بود که به لحاظ تئوری و عملی بتواند معماری را ساماندهی کند. در واقع او در زمان هیات به دنبال تشکیل NGO و سازمانی غیردولتی برای ایجاد دوستی و تبادل نظر حرفه‌ای و به روز کردن مسائل معماری بود و این دغدغه همواره برایش وجود داشت و حتی تا آخرین روزهای عمرش از این فکر غافل نشد.

اعتصام با اظهار خرسندی نسبت به تشکیل بنیاد معماری میرمیران بعد از درگذشت این معمار گفت: خوشبختانه نظر ایشان با تشکیل این بنیاد عملی شد و ایجاد آن را در روز تشییع پیکر ایشان اعلام کردیم و متقاعبا بنیاد با تشکیل هیات امنا و هیات مدیره کار خود را آغاز کرد و در تمام این سال‌ها علاوه بر برپایی شش دوره از جایزه معماری میرمیران‌، همکاری های متعددی با سازمان‌های متعدد‌، مسابقات معماری و همایش‌های متعدد داشت.

این معمار برگزاری مسابقات معماری میرمیران را که به صورت سالانه است،‌ یکی از دغدغه‌های اصلی این بنیاد دانست و افزود: افزایش چشمگیر تعداد شرکت‌کنندگان در هر دوره نشان‌دهنده‌ی موفقیت این جایزه است و خوشبختانه بنیاد در نظر دارد تا دوره جدید مسابقه را به صورت بین‌المللی برگزار کند که قطعا پس از بحث و تصمیم گیری درباره موضوع مسابقه زمان و محل برگزاری آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اعتصام همچنین به حضور دکتر گلاب‌چی که کرسی معماری یونسکو را عهده‌دار است اشاره کرد و افزود: امیدواریم با حضور ایشان بتوانیم این همکاری بین‌المللی را با یونسکو برقرار کنیم و به معنای واقعی کلمه بتوانیم یک مسابقه بین‌المللی معماری را بعد از پنج دوره داخلی داشته باشیم.

او تصریح کرد: بنیاد در راستای فعالیت‌های خود قراردادی با بنیاد شمس و مولانا برای طراحی آرامگاه شمس در خوی منعقد کرده است که خوشبختانه تاکنون استقبال بی‌نظیری از این فراخوان شده است و دو هزار شرکت کننده آثار خود را ارائه کرده‌اند که این استقبال نشان‌دهنده احترام و علاقه معماران ایرانی به شمس است.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری برنامه «شب معمار» طی چهار دوره متوالی اشاره کرد و افزود: گروه جوانان بنیاد معماری میرمیران به طور فعال در این برنامه حضور دارند و سرپرستی آن را مهندس بهمنی برعهده گرفته است که طی آن به دوستی و تبادل نظر میان معماران می‌پردازیم و بحث‌های تخصصی در حوزه بررسی معماری و شهرسازی معاصر ایران را مرور می‌کنیم.

او سپس به همکاری بنیاد در تاسیس کتابخانه الکترونیکی با موضوعات هنر و شهرسازی اشاره کرد و افزود: این کتابخانه با مدیریت انوشه منصوری فعالیت خود را آغاز کرد و بنیاد معماری میرمیران عضو هیات امنای آن محسوب می‌شود که قطعا ایجاد و گسترش این فعالیت کار بسیار دشواری است که امیدواریم ادامه پیدا کند.

اعتصام توجه به بحث آموزشی و پژوهشی را از دیگر برنامه‌های بنیاد دانست و خاطرنشان کرد: برنامه‌های وسیع کوتاه مدت میان مدت و بلند مدتی را با توجه به محدودیت‌های مالی طراحی کرده‌ایم و به دنبال ترجمه فعالیت‌های معماری ایران در خارج از ایران هستیم.

***به گزارش ایسنا،‌ در بخش دیگری از این مراسم محسن حبیبی ـ رییس سابق پردیس هنرهای زیبا ـ درباره اهمیت جایزه معماری میرمیران و شش دوره سپری شده سخنرانی کرد.

او گفت: در شورای سیاست گذاری بنیاد زمانی که بحث برگزاری مسابقات معماری پیش آمد،‌ درباره انتخاب موضوعات بحث‌های متعددی صورت گرفت و بنده به شخصه اعتقاد داشتم که چون خود زنده یاد میرمیران درباره معماری و شهرسازی ایران و آنچه که از نیاکانمان به سنت به دست ما رسیده است تاکید دارد، چه بهتر که چهار عنصر آب،‌ خاک،‌باد‌، گیاه و نور را مورد بحث قرار دهیم که خوشبختانه این موضوع با موافقت شورا انجام شد.

این معمار و شهرساز خاطر نشان کرد: از روزگاران کهن وقتی به معماری ایرانی نگاه می‌کنیم و یا معماری جهان ایرانی را به شکل وسیع‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شوید که چهار عنصر زمینی و یک عنصر ازلی با حکمت درهم آمیخته‌اند به طوری که بعد از ظهور اسلام نیز تجلی این نگاه را در حکمت اشراق می‌توانیم دنبال کنیم.

حبیبی تصریح کرد: این حکمت و بازنمود آن در معماری در هر زمینه تعریف جداگانه‌ای داشت و شما همین امروز هم اگر به معماری پیش رویتان نگاه کنید این چهار عنصر را می‌بینید که چگونه با نور در هم آمیخته و معماری ایرانی را شکل داده است.

به گفته او این آمیختگی بسیار روش دیده می‌شود و گاه بسیار تمثیلی است و بستگی دارد که تا چه حد به این معماری دل داده باشید از این رو این معماری واقعی و همساز با اقلیم است و در سازگاری با محیط پیرامون خود به سر می‌برد و به نوعی شعری از آب‌،باد،خاک،گیاه و سنگ است که در بارشی از نور دیده می‌شود. و از عشق زندگی و حیات سخن می‌گوید.

رییس سابق پردیس هنرهای زیبا درادامه سخنان خود یادآور شد: این معماری با ترنم آب‌،نجوای باد ‌،حجم خاک و سنگ‌، رنگ‌،بو و طعم گیاه و تراوش نور ازلی نمود پیدا می‌کند به طوری که معماری در خاک فرو می‌رود و از خاک بیرون می‌آید و با آب روح مکان را در هم می‌آمیزد و معماری جهان ایرانی سرشار از این کند و کاو مجاز و واقع است.

به گفته‌ی این معمار و شهرساز،‌ این چهار عنصر زمینی با آن عنصر ازلی آمیخته می‌شود و می‌بینیم که چگونه معماری در زمان پایدار می‌ماند اگر آن را باور کنیم، این معماری جایی می‌شود که آب، نور‌، گیاه، خاک و باد در آن سخن می‌گوید و وقتی به آن نگاه می‌کنیم ماده چیزی متفاوت است که ذهن معمار ایرانی را به خود مشغول کرده و هیات را می‌سازد و بدین گونه تمثیلی در بهشت دربرابر چشمان ما قرار می‌گیرد.

حبیبی در پایان سخنان خود عنوان کرد: معماران جهان ایرانی نشان داده‌اند که موفق شده‌اند این موضوع را به بهترین شکل مطرح کنند اما باید اهل دل بود تا این معماری را آموخت و فهمید و امیدوارم شما نیز معمارانی باشید که کارتان را با این چهار عنصر تعریف می‌کنید.

***داراب دیبا به نمایندگی از هیات داوران بیانیه ششمین جایزه معماری میرمیران را قرائت کرد او پیش از قرائت این بیانیه گفت: هر سال و هرگاه می‌توان از خلال این جایزه چیز جدیدی آموخت که به شخصه برای بنده فوق‌العاده است.

او سپس از چهره هایی همچون محسن حبیبی ، دکتر ماجدی‌، محمود گلابچی‌، ایرج اعتصام‌‌، علیرضا قهاری و … برای کوشش‌هایی که در عرصه حفظ و ارتقاء معماری داشته‌اند تقدیر کرد و افزود: متاسفانه ما خیلی مظلوم هستیم و چهره خوبی در جهان نداریم اما علیرغم آن هرگاه یک ایران به محافل بین‌المللی حضور پیدا کرده آنها در تعجب می‌روند که چطور چنین جامعه مدنی در ایران وجود دارد.

او سپس به یکی از معتبرترین مجلات معماری جهان اشاره کرد که در تازه‌ترین شماره خود را به ویژه نامه‌ای درباره معماری ایران اختصاص داده و گفت: این شماره از مجله کلا به هنرمندان و معماران ایرانی اختصاص دارد و اختصاصا یک مقاله درباره زنده یاد سید هادی میرمیران در آن به چاپ رسیده است.

داراب دیبا با یادکردن از جایگاه ویژه سیدهادی میرمیران در عرصه معماری گفت: چهل سال است که به شخصه معماری معاصر ایران را دنبال می‌کنم و معتقدم در این سه دهه بعد از انقلاب جایگاه میرمیران استثنایی است.

او اضافه کرد: به شخصه آدم پرکاری نیستم اما با اشتیاق کارهای میرمیران را دنبال کردم و دیدم که چگونه میراث جاویدان فرهنگی ایران را گرفت و با بیانی جدید در چارچوب جهانی عرضه کرد و به حق در این شمار جای پرداختن به او وجود داشت و دیدیم که باید یک تشکر ویژه از او شود؛ هرچند که معماران بزرگ دیگری در این مجله مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این هنرمند معمار در ادامه سخنان خود به ضرورت بین‌المللی شدن مسائل معماری ایرانی اشاره کرد و افزود: خوشحالم که جناب اعتصام فکر بین‌المللی کردن این جایزه را مطرح کرد تا نشان دهیم که در عرصه‌ی بین‌المللی چیز ویژه‌ای برای ارائه داریم و جایگاه ما استثنایی است اما متاسفانه تبلیغات پیرامون معماری ایران ضعیف است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به ششمین جایزه معماری میرمیران و هنرمندان شرکت‌کننده در آن پرداخت و خاطر نشان کرد: همچون دوره های قبل از آثار معماران در این دوره بسیار لذت بردم و بار دیگر تاکید می‌کنم که اندوشه مقدم بر خط است زیرا بسیاری از نوشته‌های این جوانان زیر آثارشان اهمیت ویژه‌ای دارد و قطعا هرکدام از این مطالب یک رساله محسوب می‌شود که با گذشت سه دهه هیچ گونه تقلیدی در آن دیده نمی‌شود.

دیبا از اعضای هیات مدیره بنیاد معماری میرمیران تقاضا کرد تا گزیده‌ای از این نوشته‌ها و تصاویر را در قالب یک کتاب منتشر کنند و گفت: امسال ۲۷۰ اثر به دست ما رسید که هر کدام کار فوق‌العاده‌ای بود و هیات داوران حتی اگر در مورد یک اثر به یک نظر مثبت می‌رسید آن را نگه می‌داشت و مورد ارزیابی قرار می‌داد.

او همچنین به نگاه متفاوت و منصفانه اعضای هیات داوری اشاره کرد و افزود: عباس کیارستمی با نگاهی جدید آثار را مورد داوری قرار داد و به نو بودن عقاید توجه داشت. کاتوزیان وسواس زیادی روی شهر داشت و مهندس جواهریان بر عناصر جاویدان تاکید ویژه داشت و هر کدام از ما از دریچه متفاوت این کارها را ارزیابی کردیم و بعد از هر جلسه چیز جدیدی آموختیم.

دیبا تصریح کرد: تلاش کردیم خوب رفتار کنیم به ویژه اینکه هیچ کدام از ما این جوانان را نمی‌شناختیم و دکتر اعتصام با عدالت بسیار جریان داوری را هدایت کرد تا به این ۱۰ طرح منتخب و شش اثر برگزیده رسیدیم.

او در پایان گفت: این جایزه نشان ویژه‌ای در کشور ما دارد زیرا با یک نظر، رساله و اندیشه شروع شده است و حرکت بسیار جذابی است.

***به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مراسم با حضور ایرج اعتصام‌، داراب دیبا‌، سیدعلیرضا قهاری‌، حمید میرمیران‌‌، ماجدی‌، محسن حبیبی و فریار جواهریان جوایز برگزیدگان اهداء شد.

در بخش «معماری و خاک»‌، طرح مشترک بهار بنیادی و صبا خوانساری اثری از حامد سلطانی‌، هیربد نوروزیان پور،‌ میثم کفاش‌نیا‌ و طرح مشترک پویان بیزه، دلارام زرنگار،‌ ستار صدقی و روژین هشترودی به عنوان آثار منتخب معرفی شد.

همچنین رتبه سوم این بخش به منوچهر پازکی، رتبه دوم به طرح مشترک امیرحسین رضایی و ایمان یوسفی و رتبه اول به محمدرضا عباس‌پور رسید.

در بخش مسابقه معماری و باد نیز طرح منتخب حامد کی‌خواه‌، طرح مشترک البرز امیری و سمانه مظفر و طرح سید مهدی طبائیان نژاد‌، محسن زنگنه و بهنام جیحانی معرفی شد.

رتبه سوم این بخش به گروه معماری کانسپت با حضور اشکان قشقایی،‌ سمانه متقی‌پیشه‌، روح‌الله قادری و پویا رنجبر‌، رتبه دوم به طاها محمود آبادی و رتبه اول به آلاله سخایی‌فر، محسن خان‌محمدی و مهدی قطبی رسید.

در این مراسم فرهاد دانشجو (رییس دانشگاه آزاد اسلامی)، سید مهدی هاشمی(رییس سازمان نظام مهندسی)، منوچهر فخرصمدی، سیدعلیرضا قهاری(رییس انجمن مفاخر معماری)، فرزانه عطاالهی(کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران)، ریاست دانشگاه هنر معماری دانشگاه آزاد، دبیر انجمن معماران ایرانی مقیم پاریس، دبیر فرهنگی جامعه معماری ایران، موسسه تهران و مطالعات کلان شهر و… به این دوره از جایزه معماری میرمیران پیام دادند.

ایسنا ۴ اردیبهشت ۹۱