لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به بهانه پاسداشت روز معمار، همایش یادمان و جایزه معماری میرمیران، عصر روز یکشنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی صنوف و مسکن ایران (صما)، در این همایش که جمعی از اساتید، کارشناسان و دانشجویان رشته معماری؛ نماینده وزارت راه و شهرسازی و مسئولان تشکل‌های مرتبط حضور داشتند، مراسم بزرگداشت مرحوم سیدهادی میرمیران ” پدر معماری ایران” و تأسیس بنیاد معماری میرمیران برگزار شد.

در این همایش ایرج اعتصام، مدیرعامل بنیاد میرمیران با اشاره به نقش بی‌بدیل میرمیران در اعتلای معماری ایران گفت: دغدغه این معمار برجسته، فقدان تشکیلات و سازمانی بود که از نظر علمی و تئوری، معماری را ارتقا بخشد و به همین منظور بنیاد معماری میرمیران تشکیل شد.

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های مهم بنیاد معماری میرمیران از زمان تاسیس تاکنون گفت:‌ برگزاری مسابقات طراحی به صورت سالانه و افزایش چشمگیر شرکت‌کنندگان در این مسابقات، برگزاری مراسم شب شعر با موضوع بررسی معماری و شهرسازی دوره معاصر، همکاری در تاسیس کتابخانه الکترونیکی در رابطه با موضوعات هنری معماری و شهرسازی، برگزاری برنامه‌های آموزشی و تألیف آثار ارزنده از جمله فعالیت‌های این بنیاد است.

در ادامه این نشست سیدمحسن حبیبی، مشاور عالی سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به ترکیب معماری ایران با چهار عناصر آب، خاک، باد و گیاه و عنصر ازلی نور، تصریح کرد: با نگاهی به معماری ایرانی از گذشته‌های دور، می‌بینیم که این عناصر همواره با معماری، عجین بوده و آن را شکل داده‌اند.

حبیبی با اشاره به کاشی‌کاری گنبد شیخ لطف‌‌اله و مسجد امام اصفهان، معماری این بناها را سرتاسر معنا دانست و افزود: معماری ۵۰۰ سال اخیر ایران از جمله آسیاب‌های شوشتر، پایاب‌های کاشان، ائل گلی در تبریز و … به دلیل ترکیب با عناصر آب، خاک، باد، گیاه و نور، نمادهایی از شادی، سرزندگی و خرمی است.

این عضو شورایعالی راهبردی مراکز تاریخی ایران ادامه داد: معماران ایرانی توانسته‌اند به بهترین شکل ممکن این نوع معماری را بیان کنند.

همچنین داراب دیبا، یکی دیگر از اساتید معماری، در این همایش ضمن پاسداشت یاد میرمیران عنوان کرد: میرمیران کسی است که میراث جاویدان فرهنگی ایران را با بیانی جدید و در چهارچوبی جهانی عرضه کرد.

وی اعلام کرد: تصمیم بر این است که از سال آینده جایزه معماری میرمیران در سطح بین‌‌المللی برگزار و متخصصان دیگر کشورها نیز در این مراسم سهیم باشند.

همچنین در این همایش پیام‌هایی از علی نیکزاد، مقام‌ عالی وزارت راه و شهرسازی؛ سیدمحمد خاتمی؛ سیدمهدی هاشمی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان؛ فرهاد دانشجو، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی؛ منوچهر فخرصمدی، ریاست شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران؛ سیدعلیرضا قهاری، ریاست انجمن مفاخر معماری ایران؛ فرزانه عطاءاللهی، ریاست هیئت‌مدیره کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران؛ عبدالحمید اشراف، دبیر انجمن معماران ایران مقیم پاریس؛ بیژن شافعی، دبیر فرهنگی جامعه معماران ایران؛ کرمانی از مسئولان مؤسسه تهران مطالعات کلانشهر و حمید ماجدی، ریاست دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، با محوریت پاسداشت جایگاه معماری ایرانی و اکرام فعالیت‌های سیدهادی میرمیران قرائت شد.

در پایان این همایش با اهدای جوایز از شرکت‌کنندگان منتخب جایزه معماری میرمیران قدردانی شد.

شبکه اطلاع رسانی صنوف و مسکن ایران (صما) : دوشنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۱