لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

جمعی از دوستداران شهر تهران که موسسه‌ای به همین نام تاسیس کردند، پیشنهاد دادند به دلیل مهجور بودن طبیعت و میراث تهران زیر هجوم مشغولیت‌های پایتخت بودن، روزی را به نام «روز تهران» نامگذاری کنند. مطالعات تاریخی و پژوهشی بهترین روز برای این نامگذاری را اول آبان نشان می‌دهد.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- موسسه تهران که مطالعات و پژوهش‌های وسیعی را روی داشته‌ها و پتانسیل‌های طبیعی و میراثی این شهر آغاز کرده، روز اول آبان را به عنوان «روز تهران» پیشنهاد می‌دهد.

«علی کرمانیان»، یکی از اعضای هیات مدیره این موسسه به CHN درباره اهمیت این نامگذاری می‌گوید: «تهران به رغم اهمیتی که دارد، همواره شهر غریبی بوده است. نامگذاری روزی به نام این شهر می‌تواند به ما مشکلات و کمبودهای این شهر را یادآوری کند و اینکه ما به فکر ساماندهی این شهر باشیم و فراموشش نکنیم.»

او که به همراه هیات مدیره نه نفره موسسه تهران، مطالعات گسترده‌ای را روی شهر تهران آغاز کرده است، خواستار این نامگذاری برای یادآوری شهری است که همواره مهاجران زیادی را پناه داده و حمایت کرده است اما طبیعت و میراث آن همواره در خطر است.

مطالعات و پژوهش‌های تاریخی، فرهنگی، محیط زیستی و شهری انجام شده در این موسسه گویای این است که بهترین روز برای اینکه روز تهران نامگذاری شود، روز اول آبان است.

کرمانیان معتقد است که دلایل بسیاری برای این نامگذاری وجود دارد که یکی از آن‌ها اهمیت فصل پاییز در طبیعت تهران دارد. این شهر همواره به چنارستان و انارستان‎های بسیارش مشهور بوده که متاسفانه به دلیل نبود رسیدگی‌های لازم بخشی از این داشته‎های خود را از دست داده‏است.

موسسه تهران، انجمنی از دوستداران تهران است. این انجمن، شامل جمعی از معماران و مرمت‌کاران است که دور هم جمع شده و می‌خواهند مطالعات متعددی را در بخش‌های مختلف روی مسایل تهران از شهری، میراث فرهنگی تا محیط زیست انجام دهند.

علی‌رضا قهاری، رییس انجمن معماری و شهرسازی و یکی از اعضای این هیات مدیره نیز این نامگذاری را مبارک می‌داند و معتقد است که با این نامگذاری می‌توانیم بار دیگر به یاد تهران باشیم و آن را فراموش نکنیم.

تا کنون اصفهان، بوشهر، همدان روزی را به نام خود داشته‏اند که این روز از سوی شورای شهر این شهرهای مهم ایران به ثبت رسیده‏است. اما هنوز معلوم نیست که روز تهران آیا از سوی شورای شهر به ثبت می‌رسد و آیا در نقویم ایران جای می‌گیرد یا نه؟

قهاری درباره این نامگذاری توضیح می‌دهد که تا کنون اصفهان، بوشهر و همدان روزهایی از سال را به خود اختصاص دادند اما تهران به رغم اهمیتی که دارد، همیشه مهجور بوده‏است.

به اعتقاد او، نامگذاری تهران دلایل پژوهشی‌ بسیار مفصلی دارد و تنها یک دلیل عامل آن نبوده است. در حالی که وقتی می‌خواستند روز اصفهان (دو روز به نام اصفهان ثبت شده است) را نامگذاری کنند، تنها به این دلیل این روز را انتخاب کردند که مشخص شد که روز بنیان اصفهان به دست کیکاووس در این روز بوده است. یا اینکه روز بوشهر، روز تولد رییس علی دلواری است.

به گفته او، در مورد روز تهران که قرار است اول آبان باشد، مطالعات مفصلی انجام شده و جنبه‎های مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است.

قرار است که این پیشنهاد به شورای شهر داده شده و در صورت تصویب این شورا، مراحل آن برای ثبت این روز در تقویم ایران طی شود. به گفته کارشناسان در صورتی که این اتفاق بیافتد، روزی در تقویم ایران است که اهمیت، تاثیرگذاری، مشکلات، دغدغه‌ها و طبیعت و تاریخ تهران را یادآوری کند.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی