معماری ساختمانهای بلند مرتبه وزارتخانهها با فلسفه ایجادشان مغایرت دارند / در ساخت مدارس نسبت به منظر شهری بیتوجهی شده است.
ایلنا: عضو شورای شهر تهران گفت: در قدیم ساخت مساجد بر اساس فلسفه و معماری خاص صورت میگرفت اما امروزه مساجد تنها عنوان مساجد دارند و درمعماری آن به اصل و قاعده مسجدسازی توجهی نمیشود.
“احمد مسجدجامعی” در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به رشد بیرویه جمعیت در شهر تهران، اظهار کرد: متاسفانه در چند سال اخیر منظر شهری، طراحیها و نماهای شهری با یکدیگر هیچ تناسبی نداشتند این در حالیست که در تهران قدیم شاهد یکپارچگی در باب معماری و منظر شهری بودیم و تمام بناها همدیگر را پشتیبانی میکردند.
وی آشفتگی کنونی شهر تهران در بعد منظر شهری و معماری، تهدیدی دانست و گفت: تبلیغات شهری بخش دیگر منظر شهری در کنار معماری است که متاسفانه نسبت به آن نیز دقت نظر کافی نشده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید نگاه مدیریت شهری منجر به افزایش کیفیت زندگی شود، تصریح کرد: البته از آنجا که تهران، ایران کوچک است و در شکل گیری آن تمام اقوام مشارکت داشتند به همین دلیل در قدیم محلات مختلفی همچون، شیرازیها، کلیمیها، اعرابیها و… وجود داشت.
وی ادامه داد: آن زمان در ساخت شهر به ویژه ساختمانهای آن از تمامی هنرمندان و معماران کمک خواسته شد تا معماری شهر دارای مکتب خاص شود. در این مکتب هویت ایرانی ـ اسلامی به خوبی رعایت شد. دقت در ساخت منظر شهری تهران در آن زمان براساس شاخصهایی تعیین شده بود به طوری که در ساخت هر ساختمانی حتی کارخانهها به منظر شهری توجه میشد به طوری که به جای ساختن سوله، ساختمانی متناسب با فضای کاربری ایجاد میشد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با نگاهی عمیق به آثار باقی مانده از تهران قدیم متوجه میشویم معماری هر بخش و ساختمانی متناسب با کاربری آن بوده است، ادامه داد: برای مثال کافیست به برخی از ساختمانهای باقی همچون ساختمان دخانیات، موزه، کتابخانه ملی، مجلس، بانکها و.. توجه کرد در این نگاه به فراموش شدن نگاه معمارانه در تهران کنونی پی خواهیم برد چرا که منظر شهری تهران قدیم دارای هویتی خاص بوده است که این هویت هر دهه کمرنگتر شد تا اینکه در دهه ۹۰ به نقصان نگاه هویت مدار به منظر شهری پی میبریم.
مسجد جامعی تصریح کرد: برای ملموس شدن مساله کافیست به ساختمان مجلس در دورههای مختلف اشاره کرد. مجلس دوران قاجار، با پهلوی و بعد از انقلاب و حتی مجلس جدید از نظر معماری کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. معماری ساختمان کنونی مجلس، بیانگر وجود مجلس در آن ساختمان نیست، در واقع نمای ظاهری آن چیزی برای شاخص بودن در منظر شهری ندارد این نمونه کوچک از افت نگاه معماری و منظر شهری است.
وی به مقایسه میان ساختمان وزارت امور خارجه در میدان امام خمینی با ساختمان وزارتخانه “راه و شهرسازی” که به تازگی ساخته شده است، گفت: ما نمیتوانیم از منظر شهری ساختمانهای وزارتخانههای موجود برداشت خاص کنیم تمامی آنها ساختمانهای بلندمرتبهای هستند که با فلسفه ایجادشان مغایرت دارند. متاسفانه فقر معماری در منظر شهری تنها مختص ساختمان مجلس، کتابخانهها، مدارس، کارخانجات، وزارتخانهها و.. نیست، این فقر حتی در ساخت مساجد ما نیز تاثیر خود را گذاشته است.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با ادامه روند انتقاد خود نسبت به ساخت و سازها در شهر تهران، اظهار کرد: در قدیم، ساخت مساجد بر اساس فلسفه و معماری خاص صورت میگرفت و ورود یافتن آن و رسیدن به شبستان با آداب و رسوم همراه بود که در نهایت انسانها را به آرامش میرساند در حالی که مساجد امروز تنها عنوان مساجد دارند و درمعماری آن به اصل و قاعده مسجدسازی توجهی نشده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: البتهگاه گاهی در شهر تهران منظری شهری ایجادمی شود که در آن نگاه معمارانه منظر شهری رعایت شده است برای نمونه در ساختن برخی از ایستگاههای مترو متناسب با عنوان آن، معماری در نظر گرفته شده است که کاملا منطبق با عنوان انتخاب شده است اما این اتفاق تقریبا امری نادر است اما نکته اساسی در بحث منظر شهری توجه به بعد انسانی شهر است، بعدی که فراموش شده است. چه میشود شهر تهران با آثار فاجر معماری و منظر شهری به شهر خشن و بدون روح تبدیل میشود.
به گفته این عضو شورای شهر تهران بیتوجهی ما نسبت به منظر شهری در تمام موارد حتی در ساختن مدارس دیده میشود. زمانی شهر تهران مدارسی داشت که هویت ویژهای به علم میداد اما این هویت کم کم کمرنگ شد تا اینکه مدارس امروز تنها ساختمانی فارغ از روح یادگیری شدند.
وی تصریح کرد: وقتی نگاه معمارانه منظر شهری به حاشیه کشیده شود وقتی هویت تاریخی شهر تهران قربانی ساخت و سازهای غیر فنی شود، جز نابودی فرهنگ اصیل ایرانی نتیجهای نخواهد داشت. در واقع در این شرایط است که به کمبود متخصصانی پی میبریم که زمانی شهر را با رعایت تمامی اصول معماری ایرانی میساختند تا منظری که بیانگر شهر تهران میشد، متناسب با معماری فاخر ایرانی باشد.
به نقل از معماری نیوزمنتشر شده در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۴ اردیبهشت