لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

نخستین همایش ملی معماری و هویت با محوریت مسکن اسلامی و ایرانی در محل سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد .

در این مراسم که بیشتر بر معماری درخشان اسلامی – ایرانی تمرکز داشت ، نماینده ولی فقیه در استان ، نمایندگان شهرستان همدان ، معاونان استانداری ، شهردار همدان ، اعضای شورای اسلامی شهر همدان ، فرمانداران استان و میهمانان کشوری از جمله ریاست سازمان نظام مهندسی کشور و اعضای شورای مرکزی از میهمانان ویژه آن بودند .

همدان یکی از استان های سند آمایش

علی اکبر فامیل کریمی ، سرپرست استانداری همدان در ابتدای این مراسم به معرفی همدان و ظرفیت های آن برای میهمانان پرداخت و مقدم آنان را گرامی داشت . سرپرست استانداری همدان گفت : همدان با سه هزار و ۱۰۰ سال سابقه مدنیت دارای پیشینه تاریخی و معماری در ابعاد مختلف است .

وی با اشاره به اینکه استان همدان با یک هزار و ۸۰۰ اثر شناخته شده ملی و فرهنگی ، ۸۷۸ اثر ملی و ۴۴۸ بنای تاریخی ثبت رسمی شده دارای ویژگی های بسیاری است ، افزود : در کنار این ویژگی ها در پایان سال ۹۰ و ابتدای سال ۹۱ ، همدان یکی از استان هایی است که زمینه تحول سند آمایش بوده و باید از زاویه حرفه ای و نکات تخصصی بتوان با یک برش استانی به آن توجه کرد .

استاندار همدان اظهار امیدواری کرد : با وجود چهره های ماندگار در زمینه معماری در این همایش ، غنای دیگری به سند آمایش استان همدان داده شود .

نقش معماران در سال تولید ملی

امیر خجسته ، رئیس کمیسیون شوراها و امنیت داخلی مجلس شورای اسلامی نیز از تمام متخصان خواست تا این شورای را برای قانونگذاری و رسیدن به یک معماری مطلوب یاری کنند . وی با تاکید بر مطلوب بودن همایش معماری و هویت ، از تمامی صاحبنظران خواست تا نظرات خود را به این کمیسیون اعلام کنند .خجسته ، نقش معماران در تحقق شعار تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را بسیار مهم دانست و تاکید کرد : ساخت و سازهای ما از هویت ما فاصله گرفته است و ما باید تدبیری بیندیشیم که این مساله را مهار کنیم .

ساختمان های دولتی باید الگوی ساخت و ساز اسلامی – ایرانی باشد

سید مهدی هاشمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور سخنان خود را با تاکید بر اینکه نباید تجربه شکست خورده غرب را تکرار کنیم ، آغاز کرد .

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت : غربی ها امروز به این نتیجه رسیده اند که سکونت گاه ها را در شکل موجود تغییر دهند تا به آرامش دست یابند اما ، ما به سمت هدفی می رویم که آنها تجربه کرده و درصدد اصلاح آن هستند .

مهندس هاشمی تاکید کرد : احیای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی با شرایط ابزارها و نیازهای امروز جزو مشکلاتی است که عموما مسئولان با غفلت خود موجبات بروز آن را فراهم کرده اند و برگزاری این همایش فرصتی را فراهم می کند تا در راستای اصلاح و بهبود وضعیت موجود گام های موثری برداشته شود .

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطر نشان کرد : معماری و شهرسازی نمادی است برای نشان دادن نخستین تصویر از فرهنگ ، تمدن ، تاریخ ، مدیریت ، بهداشت ، رفاه و اقتصاد جامعه ما و اهمیت دادن به آن می تواند تصویر دقیقی از امروز برای آیندگان به ارمغان آورد و اگر امروز ما به تاریخ ، تمدن و گذشته خود افتخار می کنیم ، مهمترین شاخص آن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی است .

مهندس هاشمی ادامه داد : اگر مدیران جامعه ما به آن باور داشته باشند ، می توان به سرعت این امر را فرهنگ سازی ، پیگیری و محقق کرد .رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد : باید در این راستا از روش ها و فناوری های نوین برای تامین نیازها و الگوهای مورد نظر استفاده کرده و اگر می خواهیم معماری و شهرسازی پایداری داشته باشیم حتما باید از فناوری های نوین بهره ببریم چرا که برطرف کردن نیاز امروز جامعه ما بدون استفاده از این مکان محقق نمی شود .

فاصله معنادار معماری امروز ایران با فرهنگ ایرانی و اسلامی

دبیر اجرایی نخستین همایش ملی معماری و هویت با محوریت مسکن اسلامی ایرانی گفت : متولیان به رعایت فرهنگ ایرانی و اسلامی در معماری ها توجه کنند .

بهزاد محمدی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز و معماری امروز ایران منعکس کننده فرهنگ سکونتی و فرهنگ ایرانی اسلامی نیست خواستار توجه متولیان به این موضوع مهم شد .

وی افزود : علت برگزاری این همایش استفاده از معماری غربی در ساخت و سازها است در حالی که رهبر فرزانه انقلاب با ابلاغ سند چشم انداز توسعه در بخش معماری و شهرسازی خواستار توجه به معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی شدند .

رئیس سازمان مهندسی ساختمان همدان خاطر نشان کرد : پس از طرح برگزاری همایش ملی معماری و هویت در شورای مرکزی و استقبال استان از میزبانی و با توجه به ظرفیت های خوب علمی و اجرایی ، میزبانی برگزاری همایش به همدان به عنوان پایتخت تاریخ و نمدن ایران واگذار شد .

وی دستیابی به اصول و مفاهیم بنیادین و نظری درباره معماری مسکن اسلامی ایرانی و دستیابی به معیارها و ضوابط و مقررات لازم به منظور بهبود هویت معماری در زمینه های معماری مسکونی را از جمله اهداف تعیین شده برای این همایش ملی دانست .

محمدی در ادامه تاثیر متقابل بر معماری نمادین از منظر تثیر درونی و بیرونی ، دستیابی به معیارهای برای اخذ تصمیمات اساسی و کلان در خصوص تامین مسکن با توجه به فرهنگ سکونت و نیازهای خانواده برای بهبود زندگی ، سلامت روان ، بهبود روابط انسانی و رشد و شکوفایی نسل ها را از دیگر اهداف تعیین شده برای این همایش ملی بر شمرد .

دبیر اجرایی نخستین همایش ملی معماری و هویت با محوریت مسکن اسلامی ایرانی تصزیح کرد : ۷۶ مقاله در این ۳ محور به دبیرخانه ارسال شده که ۳۲ مقاله برای سخنرانی ، چاپ کامل و پوستر مورد قبول قرار گرفته است .

وی در خصوص روند اطلاع رسانی از این همایش گفت : کار اطلاع رسانی همایش از چند هفته پیش برای هیئت های علمی و دانشجویان دانشگاه ها ، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و سازمان های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور آغاز شده است .

محمدی افزود : انجمن مفاخر معماری ایران و دانشگاه های آزاد اسلامی واحد همدان ، واحد علوم و تحقیقات و معاونت سما ، بوعلی سینا و جهاد دانشگاهی همدان در برگزاری همایش مشارکت دارند .

در بخش نخست با هدف تاکید بر ماندگاری و پیگیری اهداف همایش ، تمبر اختصاصی همایش ملی معماری و هویت با حضور مسئولان و دبیر علمی همایش دکتر معمار ضیاء و چهره ماندگار معماری ایران دکتر فلامکی رونمایی شد .

ارائه مقاله و بیانیه

در ادامه این همایش ملی دکتر کاظم معمار ضیاء ، دکتر محمد منصور فلامکی ، دکتر حمید ماجدی ، دکتر غلامرضا اسلامی و دکتر محمد علی کامروا از اعضای کمیته علمی به ارائه سخنرانی های کلیدی پرداختند و دو مقاله منتخب توسط مهندس زهرا تفرشی راد و مهندس سمیه زاهدی ارائه شد .

در مراسم اختتامیه ، بیانیه هیات داوران توسط دکتر معمار ضیاء در سه بند با هدف بیان موجز جهت ارائه به مسئولان اجرایی به این شرح قرائت شد :

  1. با توجه به اینکه آپارتمان فرم مطلوب منطبق با فرهنگ اسلامی ایرانی نیست ، لازم است با مطالعه جامع از روند فزاینده ساخت آپارتمان در نقاط مختلف کشور جلوگیری و با ایجاد امکانات و زیر ساخت ها ، بخصوص در شهرهای جدید از گسترش عمودی شهرهای موجود جلوگیری شود .
  2. ضمن ارج نهادن به اهتمام نظام مهندسی ساختمان در ارتقای کیفیت فیزیکی بنا ، با توجه به اهمیت کیفیت معمارانه فضای انسان ساخت در ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان ، تشکیل نظام مهندسی معماری مستثل ضروری است .
  3. تشکیل دبیرخانه دائمی همایش ملی معماری و هویت با تمرکز بر معماری مسکونی لازم تشخیص داده شد و در سال اول با سپاس از دبیر اجرایی همایش ، به سازمان نظام مهندسی ساختمان همدان ، پایتخت تاریخ و تمدن ایران محول شد .

در پایان تندیس همایش به دکتر ماجدی ، ارئه دهندگان مقالات به شکل سخنرانی خانم ها مهندس زهرا تفرشی راد و مهندس سمیه زاهدی و شرکت های حامی همایش اهدا گردید .