You are currently viewing روستوف؛ مرکز حمل و نقل جنوب روسیه

شهر روستوف در روسیه اوایل این هفته به دست ارتش خصوصی تحت امر پریگوژین موسوم به گروه واگنر افتاد. روستوف، بزرگ‌ترین شهر در جنوب روسیه، مرکز منطقه روستوف و منطقه فدرال جنوبی است و از حیث اداری، فرهنگی، علمی، آموزشی و صنعتی اهمیت دارد و قطب اصلی حمل‌ونقل جنوب روسیه محسوب می‌شود. روستوف نا دونو در واقع «دروازه قفقاز» و پایتخت جنوبی روسیه نامیده می‌شود. چندین بزرگراه، راه‌آهن «سن‌پترزبورگ- روستوفنا دونو- قفقاز»، یک آب‌راه قابل کشتیرانی از مرکز روسیه به دریای سیاه، همچنین یک فرودگاه بین المللی در این شهر وجود دارد. مساحت روستوف حدود ۴۳۶کیلومتر مربع است. جمعیت این شهر حدود یک‌میلیون و ۱۳۰هزار نفر (۲۰۱۸) برآورد شده است.

دهانه رود دون از دوران باستان نقش مهم تجاری و فرهنگی داشته است. سکونتگاه‌هایی مانند تانایس (مستعمره یونان)، تانا (قلعه جنوسی‌ها)، آزاک (قلعه ترکی) در این منطقه واقع شده‌اند. تاریخ رسمی تاسیس روستوف دونو، ۱۵دسامبر سال۱۷۴۹ ثبت شده است، هنگامی که ملکه الیزابت دختر پتر کبیر، فرمان تاسیس گمرک تیرنیستکا را امضا کرد. در آن زمان رودخانه دون مناطق شمالی و جنوبی امپراتوری روسیه را به هم متصل می‌کرد. بندر تینرنیستکا به تنها بندر روسیه در جنوب این کشور تبدیل شد که تجارت با کشورهای دریای سیاه، اژه و مدیترانه را انجام می‌داد.

در سال۱۷۵۶، با هدف ارتقای مناسبات تجاری روسیه با حکومت عثمانی، « شرکت تجاری و بازرگانی روس – قسطنطنیه» در ساحل رود دان راه‌اندازی شد.

در سال ۱۷۶۱-۱۷۶۰، برای محافظت از پایین دست دون در برابر حملات ترکان و تاتارهای کریمه، ساخت یک قلعه آغاز شد. بیش از چهار هزار نظامی در پادگان این قلعه مستقر شدند. به این قلعه نام متروپولیتن روستوف و یاروسلاول دیمیتریوس (۱۶۵۹-۱۷۰۹) داده شد پس از آن، نامش به قلعه دیمیتری روستوف تغییر کرد.

روستوف روی دون به‌دلیل میراث فرهنگی و تاریخی غنی چشم‌انداز منحصر به فردی دارد. در حدود ۱۰۰۰شیء میراث فرهنگی در شهر وجود دارد که شامل ۴۸۲بنای معماری،  ۷۰ اثر باستانی، ۸ مجتمع بزرگ یادبود، ۱۰۶ بنای یادبود و حدود ۴۰۰پلاک یادبود است. روستوف نا دونو یک مرکز بزرگ آموزشی و علمی در روسیه است. دانشگاه فدرال جنوبی یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور روسیه به شمار می‌آید.

ساختمان تئاتر درام آکادمیک روستوف به نام گورکی که به شکل تراکتور ساخته شده، شاهکار سازه‌گرایی است. مدل تئاتر در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می‌شود. باغ‌وحش روستوف که در سال‌۱۹۲۷ تاسیس شد، در قلب شهر واقع شده و با مساحت حدود ۹۸هکتار یکی از بزرگ‌ترین باغ وحش‌های روسیه است.

همچنین باغ گیاه‌شناسی دانشگاه فدرال جنوبی با مساحتی حدود ۱۶۰هکتار، یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های روسیه است. می‌توان مجسمه‌های زیادی را در خیابان‌های روستوف نا دونو مشاهده کرد: یک «شهروند» در حال راه رفتن، «بازرگان» کالاهای خود را ارائه می‌دهد، یک «دختر گل‌فروش» زیبا با یک سبد گل بنفشه و نشانه‌ها و نمادهای تاریخی دیگر.

منبع: en.wikipedia.org/ wiki/ Rostov-on-Don

روزنامه دنیای اقتصاد