You are currently viewing شرح سفر حیرت انگیز با هدف صلح

ترجمه فرانسوی سفرنامه «برادران امیدوار» رونمایی شد

رونمایی از ترجمه فرانسوی سفرنامه «برادران امیدوار» با حضور ژان لویی اوزوات، مترجم کتاب و عیسی امیدوار برگزار شد. عیسی امیدوار در این مراسم به بیان دلایل و نحوه سفر ۱۰ساله خود به دور دنیا پرداخت و در ادامه مترجم فرانسوی سفرنامه «برادران امیدوار»، با تاکید بر شعار جهانی این دو برادر با عنوان «همه متفاوت، همه خویشاوند» که با هدف گسترش صلح و دوستی میان تمام ملت‌ها و فرهنگ‌هاست، نحوه آشنایی و علاقه خود به سفر این دو برادر و سفرنامه ایشان را روایت کرد. مترجم فرانسوی سفرنامه «برادران امیدوار» گفت: در یکی از سفرهای خود به ایران و بازدید از موزه برادران امیدوار با سفر اولین جهانگردان ایرانی آشنا شدم که بسیار مورد توجهم قرار گرفت. در نتیجه پس از بازگشت به فرانسه تصمیم گرفتم کتاب سفرنامه این دو برادر را به زبان فرانسوی ترجمه کنم.

این مترجم توضیح داد که انگیزه او با بازگشت به ایران و ملاقات با عیسی امیدوار و همچنین سفر به شیلی و ملاقات با عبدالله امیدوار بیش از پیش شد و در نهایت در سال ۲۰۲۱ میلادی با همکاری مشترک دو ناشر فرانسوی و بلژیکی، ترجمه فرانسوی این کتاب منتشر شد.او افزود: هم‌اکنون در ایران و فرانسه جلسات سفرنامه‌خوانی این کتاب در کتابخانه‌ها و نشست‌های تخصصی سفر و گردشگری مورد بحث و بررسی است. سیدحسین علوی، مدیر مجموعه تاریخی سعدآباد، نیز در این مراسم گفت: باعث افتخار است در کنار بزرگ‌مرد سفر هستم و موزه برادران امیدوار که اولین و تنها موزه گردشگری ایران است، می‌تواند پایه و اساسی برای توسعه گردشگری کشور باشد و سفرنامه برادران امیدوار بخشی از هویت مستند صلح دوستی و اشاعه فرهنگ ملی و بین المللی در حمایت از توسعه گردشگری کشور به شمار می‌رود. عیسی و عبدالله امیدوار از پیشگامان جهانگردی معاصر در ایران هستند که به سرزمین‌های ناشناخته در قاره آمریکا، آفریقا و قطب جنوب و شمال قدم گذاشتند.

سفر کم‌نظیر این دو برادر ماجراجو از سال ۱۳۳۳ خورشیدی آغاز شد. آنها نخست یک سفر هفت‌ساله با موتورسیکلت «ماچلس» انگلیسی به قدرت cc ۵۰۰ که روی گلگیر چرخ جلوی آن شعار «همه متفاوت، همه خویشاوند» نوشته شده بود، داشتند و بعد هم یک سفر سه‌ساله را با اتومبیل سیتروئن دو سیلندر که هنگام بازگشت از سفر اول، شرکت سیتروئن فرانسه آن را هدیه داد، انجام دادند.

 عبدالله امیدوار در پایان این ماجراجویی کاوشگرایانه ۱۰ساله در قاره‌ سیاه، جنوبگان (قطب جنوب)، آسیا، قطب شمال، اروپا، آمریکا و استرالیا، در کشور شیلی ساکن شد و به حرفه سینما پرداخت. از او به عنوان یکی از نمادهای سینمای شیلی یاد می‌شد. عبدالله امیدوار بامداد ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ در ۸۹سالگی در کشور شیلی درگذشت. عیسی امیدوار پس از پایان آن سفرها به ایران برگشت و همین‌جا ماندگار شد. او گاهی در موزه برادران امیدوار در کاخ سعدآباد با گردشگران و دوستداران سفر دیدارهایی دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد