You are currently viewing قطعات پیش ساخته نما

نویسنده : امیر جوانبخت

متخصص بهینه سازی مصرف انرژی

عضو انجمن مفاخر معماری ایران

مدرس دانشگاه

مدرس دوره های تخصصی مهندسین

رییس هیات مدیره شرکت نماد

Email :   Javanbakht.urban@yahoo.com

Email :   Javanbakht.energy@yahoo.com          09121954089 تلفن

عنوان :قطعات پیش ساخته نما روشی برای اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان

اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان برای بهینه سازی مصرف انرژی از سال ۱۳۸۰ در تهران آغاز گردید این مقررات برای بهینه سازی مصرف انرژی ساختمانها را ملزم به استفاده از عایق حرارتی در پوسته خارجی می نماید.

استفاده از عایقهای حرارتی در پوسته خارجی ساختمان که شامل دیوارهای پیرامونی، سقف آخروکف روی پیلوت می شوند   با چند هدف عمده انجام می گیرد:

  1. کاهش مصرف انرژی
  2.   کاهش هزینه های پرداخت شده بابت انرژی
  3. کاهش آلودگی محیط زیست به سبب کاهش مصرف سوخت
  4. ایجاد آسایش حرارتی در ساختمانها

لغات کلیدی : عایق کاری حرارتی ، پوسته خارجی، قطعات پیش ساخته نما، نما ، مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ، بهینه سازی انرژی

اجرای عایق کاری حرارتی در ساختمان می تواند به روشهای گوناگونی انجام گیرد که به نحوه قرار گیری عایق حرارتی در پوسته خارجی برمی گردد، اجرای عایق در طرف داخل دیوار، وسط دیوار، خارج دیوارو یا استفاده از عایق های همگن انوع روش هایی هستند که می توان پوسته خارجی را عایق کاری حرارتی نمود.

عایق کاری حرارتی از بیرون

عایق کاری حرارتی از بیرون ساختمان یکی از روشهای متداول در ساختمانها است زیرا از فضای  مفید داخل  نمی کاهد و پوسته خارجی ساختمان را در مقابل عوامل جوی  بخوبی محافظت می نماید،این روش برای ساختمانهای موجود و قدیمی نیز قابل استفاده است.

در این روش عایق حرارتی و محافظ آن به عنوان نمای ساختمان نیز عمل کرده و هزینه های اجرای نما کاسته می شود .

در زمان اجرای پوسته خارجی ساختمان همواره پرسش های زیادی برای کارفرمایان بوجود می آید و مذاکراتی با بخش فنی در مورد انواع مصالح ، قیمت ،سهولت اجرا ،استانداردهای موجود و قوانین الزام آور مطرح می گردد که چقدر خوب بود این موارد در زمان ترسیم و تهیه نقشه های اجرایی(فاز دو ) مطرح می شد ،تصمیم گیری می شد و در زمان اجرا دیگر درگیر این مباحث نبودیم ،اما واقعیت چنین نیست و گویی کارفرمایان فکر می کنند نقشه ها زیاد جدی نیست و بعدا می توانند در زمان اجرا به آن فکر کنند و تصمیم نهایی را در زمان اجرا بگیرند.

به هر حال رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی و روش استفاده از عایق حرارتی در کنار مصالح دیگر از بحثهای داغ در پوسته خارجی است.

بسته به استفاده از آجر ،دیوار بتنی ،بلوکهای بتنی و سفالی و همچنین بلوکهای سبک یا پنلهای دیواری می بایست عایق حرارتی مناسب انتخاب و استفاده گردد.

 برای این نوع عایق کاری دو روش وجود دارد یکی اجرای عایق و رویه آن در محل و روش دوم استفاده از قطعات پیش ساخته است .

معرفی قطعات پیش ساخته نما:

این قطعات برای سهولت اجرای عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان و سرعت بخشیدن به این عملیات طراحی و ساخته شده است، علامت اختصاری آنها    LPBکه مخففlight prefabricate board  است.

این صفحات در ابعاد ۴۰*۸۰ سانتیمتر ساخته شده و دارای طرحهای مختلفی هستند ،پس از اجرای دیوار خارجی یک لایه آستر سیمانی اجرا و سپس قطعات به دیوار پیچ می شوند.

این صفحات از لایه های مختلفی تشکیل شده اند که شامل:

۱-  لایه رنگی سیمان پلیمری :

ترکیبات سیمانی و مواد پلیمری و رنگ طبیعی در طرح های مختلف تشکیل دهنده، این لایه می باشد.

۲- لایه کامپوزیت سیمانی :

این لایه متشکل از سیمان و اپوکسی مقاوم در برابر رطوبت، به گونه ای اجرا می شود که لایه مش، درون آن قرار می گیرد.

۳- لایه مش فایبر:

این لایه با قرار گرفتن در میان لایه کامپوزیت سیمانی، سبب مقاومت فشاری و کششی این صفحات می شود.

۴- لایه عایق:

 صفحه ای از جنس EPS با ضخامت ۳ سانتی متر به بالا و طول و عرض دلخواه که در نقش عایق صوت، حرارت ورطوبت عمل می کند.

۵- لایه محافظ:

این لایه سبب افزایش مقاومت اولیه و سهولت نصب این صفحات می گردد.

مزایای   قطعات پیش ساخته نما:

۱-  عایق حرارت:  بهترین راه جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایی ساختمان،عایق نمودن آن از خارج است. نصب LPB در گرمترین روزهای سال، دمای داخلی ساختمان را به میزان ۶ درجه خنک تر نگاه می دارد و موجب آسایش حرارتی ساکنان آن می شود.

۲- عایق صوت: بواسطه لایه فوم پلی استایرن فشرده موجود در آن و لایه های دیگری که به دو طرف آن اضافه می شوند، عایقی مناسب در مقابل آلودگی صوتی می باشد.

۳-مقاوم در برابر رطوبت : از مقاوم ترین مصالح در برابر باران های شدید است. همچنین با قرار دادن دیوار در محدوده فضای گرم و هم دما نگاه داشتن سطح داخلی دیوار و هوای گرم داخلی، از بروز کپک و قارچ در داخلی ساختمان جلوگیری می نماید.

۴- مقاوم در برابر آتش:این صفحات بواسطه استفاده از ترکیبات سیمانی در برابر آتش مقاوم بوده و EPS  استفاده شده در آن ،از نوع کندسوز می باشد.

۵- کاهش خسارات ناشی از زلزله:

به دلیل استفاده از این صفحات، وزن ساختمان پایین تر آمده، در نتیجه شاهد سبک سازی و کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله خواهیم بودو همچنین در صورت جدا شدن از نما در موقع زلزله برای عابرین خطر جدی ندارند.

۶- کاهش هزینه های  گرمایشی وسرمایشی:

با بکارگیری این صفحات، شاهد صرفه جویی در هزینه های انرژی ساختمان به میزان قابل ملاحظه ای خواهیم بود در مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان نیز این روش را بیشتر روش عایقکاری از داخل مورد توجه قرار داده و حتی برای ساختمان های با انرژی کم توصیه نموده است .