لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

هفدهمین گفتمان هنر و معماری

می توان گفت هنر معماری و ساختمان سازی، قدمتی همپای تاریخ حیات بشر دارد. از دیرباز، انسان با الهام از فرم های طبیعی، مبادرت به ساخت بنا می کرده و در ساخت بنا از مصالح اولیه، بهره می برده است. در مسیر پیشرفت روز افزون، روز به روز بر قابلیت های مصالح، افزوده شده و انسان، همواره شاهد معرفی مصالح جدیدی به عرصه ساخت و ساز و معماری بوده است.

اما از راه یافتن فناوری نوظهور نانو به گستره هنر معماری و مهندسی ساختمان مدت زیادی نمی گذرد. نخستین مطالعات در زمینه کاربردهای نانوفناوری، در این زمینه به دهه ۱۹۹۰ میلادی باز می گردد.

تولید بسیاری از مصالح نوین، توانمند و پر بازدهی که بر کیفیت ساختمان ها و زیر ساخت های ساخت دست بشر تاثیرات مثبتی بر جای گذاشته و می گذارد، به کمک نانوفناوری و مصالح نانوبنیان میسر شده است. فناوری نانو به دلیل توانائی دگرگون کردن ویژگی های بنیادین مواد و حل مشکلات ساختاری، زمینه ساز ایجاد مصالحی جدید با ویژگی های نوین شده که افزون بر کارآئی و بازدهی بیشتر عملکردی، از دوام بیشتری نیز برخوردارند. عایق های بهتر، بتن توانمندتر، شیشه های خود تمیز شونده و آسان تمیز شونده، نانوپوشش ها، رنگ ها و چسب های نانو بنیان و دیگر مصالح از این نوع، از امتیازات کاربردی بیشتری برخوردارند.

در هفدهمین گفتمان هنر و معماری، علاوه بر معرفی کتاب نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان، تالیف جناب آقای دکتر محمود گلابچی، سرکار خانم دکتر کتایون تقی زاده و جناب آقای مهندس احسان سروش نیا، که توسط آقایان دکتر محمدمنصور فلامکی، دکتر محمدمهدی محمودی و دکتر حمیدرضا شاهوردی انجام می گیرد. فیلمی در حوزه نانوفناوری به نمایش در خواهد آمد.

زمان: یکشنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۰ از ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: موزه هنر امام علی (ع) – خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵
بن کتاب راس ساعت ۱۶ توزیع می گردد.