لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

امیر جوانبخت – مدرس دانشگاه ومدرس  دوره های تخصصی مهندسین

 http://ammi.ir    عضو انجمن مفاخر معماری ایران   

Javanbakht.urban@yahoo.com   ایمیل ادرس :    

لغات کلیدی : کرونا، ویروس ، انتقال ویروس ،کووید ۱۹، تهویه مطبوع ، تهویه ، ساختمان ، پراکندگی ویروس، توصیه های مهندسی

یکی از روشهای پراکندگی ویروس کویید ۱۹ (کرونا) از طریق جابجایی هوا می باشد که در این حالت ویروس از طریق فرد مبتلا یا ناقل در هوا پراکنده شده و به ریه افراد سالم وارد می شود ، این انتقال در هوای آزاد خطر کمتری دارد ولی در فضاهای بسته بسیار خطر ناک است بخصوص در ساختمان هایی که سیستم تهویه هوای یکپارچه دارند و همه طبقات ساختمان از طریق سیستم تهویه مطبوع به هم اتصال دارند، خطر بالقوه بیشتری دارد.

در این گونه ساختمان ها هوای برگشتی از فضاهای مختلف به داخل سیستم گرمایش و سرمایش هدایت شده و بعد از رسیدن به دمای مناسب دوباره به داخل فضاها وارد می شود. برای تامین هوای تازه داخل ساختمان معمولا چند درصد از هوای کثیف برگشتی به بیرون رانده می شود و به جای آن هوای تازه جایگزین می شود فقط در ساختمان های درمانی همه هوای کثیف برگشتی به بیرون می رود و کلا هوای تازه جایگزین می شود که از انتقال ویروس از بیماران به سایر اتاق ها جلوگیری شود .

در این روزها که بسیاری از مشاغل مجبور به کار کردن هستند  و مردم می بایست برای بعضی کارهای اداری به بانک ها و ادارات مراجعه کنند ، بهترین روش برای جلوگیری از پراکندگی ویروس ، استفاده از همین روش است ، پس بطور کلی می توان توصیه های زیر را برای کنترل ویروس در ساختمان ها  به کار برد :

  • باز گذاشتن پنجره ها به منظور تهویه بیشتر در ساختمان های بدون تهویه مرکزی و استفاده از ماسک
  • استفاده از ماسک برای کارمندان و مراجعین در ساعات اداری
  • برای ایجاد کوران در ساختمان اداری سعی شود که دو پنجره یا یک در و یک پنجره روبرو باز شوند و چیدمان میز ها را به گونه ای تغییر داده شود که کسی در مسیر کوران هوا قرار نگیرد .
  • در ساختمان های دارای تهویه مطبوع می بایست سیستم طوری تنظیم شود که (صد در صد فرش ایر ) کل هوای داخل به بیرون انتقال یابد و هوای تازه جایگزین گردد ، مانند پروتکل های ساختمان های بهداشتی .
  • فضا های کوچک  مانند سرویس های بهداشتی ریسک بالایی برای انتقال ویروس دارند لذا می بایست حتما کنترل شود که فشار مثبت داخل ساختمان تامین شده تا از خروج هوای داخل سرویس به داخل فضاهای دیگر جلوگیری شود و حتما فن این سرویس ها مرتب روشن باشد.
  • از استفاده بدون فاصله زمانی از سرویس خودداری شود ، حتما چند دقیقه بین ورود افراد فاصله باشد که اگر فرد ناقل در سروس بهداشتی بوده ، هوای آن توسط فن به بیرون منتقل شده باشد.
  • در بانکها یا مراکزی که مراجعه کننده زیادی دارند بهتر است که سیستم گرمایش و سرمایش را طوری تغییر بدهیم که بتوان بخش کارمندان و مراجعین را کاملا توسط شیشه جدا نمود و با تعبیه کشوهای انتقال اسناد ، امکان انتقال مدارک بین مشتری و کارمند را فراهم کرده و با نصب سیستم صوتی امکان گفتگو طرفین ایجاد شود .