لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

سید علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به باشگاه خبرنگاران، گفت: کتابخانه ها به دلیل کارکردی که دارند دارای معماری خاص بوده که به علت پیشرفت فناوری در زمینه تولید و ارایه اطلاعات شکل ظاهری و محتوایی این نوع بناها در حال تغییر است.

وی تاکید کرد: کتابخانه ها دارای یک مخزن برای نگهداری کتاب های ارزشمند و یک سالن برای مطالعه بوده که معمولا از کمترین امکانات رفاهی مانند گرمایش و سرمایش مناسب مورد نیاز برخوردارند.

قهاری تصریح کرد: امروزه در شهرهای مختلف از فضایی استفاده می شود که برای کتابخانه مناسب نیست به همین دلیل مراجعه کننده ها ترجیح می دهند کتاب را به امانت گرفته و در محل دیگری مطالعه کنند.
وی اظهار داشت: معماران باید در طراحی کتابخانه ها تکنولوژی روز را در نظر بگیرند.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: ورود معماران در طراحی کتابخانه ها حداقل دستاوردی که می تواند داشته باشد ایجاد فضای مناسب،روان شناختی و زیبا شناسی بوده، معماران باید فضای آرامش را در نظر بگیرند و طوریکه در کتابخانه ها فضایی لازم است که انسان آن چیزی را که طالب بوه بتواند به آسانی بدست آورد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش جمعیت تعداد کتاخانه ها افزایش نیافته، افزود: کتاب و کتابخانه در فرهنگ ما مقوله فراموش شده ای است و فضای مناسبی برای تامین کتابخانه وجود ندارد که در صورت وجود فضای مناسب می توانیم افراد را برای مطالعه کتاب ترغیب کنیم.

فضای داخل کتابخانه باید طوری طراحی شود که آرامش لازم را برای مخاطب به وجود آورد
دکتر فرخ باور، معمار و استاد دانشگاه، در ادامه گفت: جایگاه کتابخانه ها را باید در اوقات فراغت در نظر بگیریم، زیرا مطالعه به خلاقیت منجر می شود.
وی افزود: کتابخانه باید در داخل پارک ساخته شده و فضای داخل طوری طراحی شود که آرامش لازم را برای مراجعه کننده ها فراهم کند.
دکتر باور تصریح کرد: سازه معماری کتابخانه ها باید آشکار باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اصالت فرم کتابخانه بدون محتوا بوده و آن چیزی که بلای معماری امروزه کتابخانه ها شده زیبایی فرم است.
وی یادآور شد: در طراحی کتابخانه باید علاوه بر معمار، جامعه شناس، روان شناس و مهندس فنی حضور داشته باشند و باید معماری کتابخانه به گونه ای باشد که نسبت به آن فضا تعلق خاطر پیدا کنیم.

استفاده از حداکثر فضای کتابخانه ها ضروریست
دکتر ایرج اعتصام، معمار، گفت: فضای کتابخانه مانند فضای موزه ها در حال دگرگون شدن است و مردم علاقه بیشتری برای مطالعه پیدا کرده اند و به طوریکه در کتابخانه مردم با قشرهای مختلف ارتباط برقرار می کنند.
وی افزود: در گذشته محیط کتابخانه ها بسته بود و فقط فضا برای خواندن کتاب وجود داشت.
این معمار تصریح کرد: امروزه کتابخانه ها به محل برای برقراری ارتباطات اجتماعی تبدیل شده اند.

وی گفت: ساختمان و معماری کتابخانه باید خوانندگان را برای مطالعه کتاب تشویق کند که در حال حاضر داخل فرهنگسراها کتابخانه طراحی می شود و این ترکیب فرهنگسرا با کتابخانه به نوبه خود فضای جاذبی را برای مطالعه به وجود می آورد.
اعتصام با اشاره به اینکه معماران دستشان در طراحی کتابخانه باز است افزود: معماران در طراحی کتابخانه مشکلی ندارند و فقط محدودیت آنها در مساحت زمین است.

گفتگو از مرضیه امیری