لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

پانزدهمین گفتمان هنر و معماری
شهرستان بهار یکی از شهرستان های ۹ گانه استان همدان حدود ۷% از وسعت استان را شامل می شود. این شهرستان دارای آب و هوای سرد و خشک بوده و رژیم بارندگی آن از تیپ اقلیم مدیترانه ای است. از ویژگی های طبیعی این منطقه، زمستان های طولانی و تابستان های معتدل آن می باشد.

شهر بهار مرکز شهرستان در ۱۹ کیلومتری شمال غرب همدان واقع است. در اوایل قرن پنجم، این منطقه مرغزار یکی از امرای سلجوقی به نام قراتکین بوده و در سنه ۸۰۰ ه.ق که امیر تیمور گورکانی آسیای صغیر و شام را به تصرف در آورد و هفت ایل بزرگ را به نواحی مختلف ایران کوچاند، در این بین، ایل بهارلو (از جمله ایلات قراقویونلو) مرغزار بهار را ییلاق خود قرار دادند و در دوره صوفیه در آن ساکن شدند و از آن زمان به سبب حضور بهارلوها این منطقه به بهار موسوم شد. زبان عموم مردم این شهرستان فارسی و ترکی آذربایجانی است و عده کمی نیز به لری و کردی تکلم می کنند.

تنوع آبرفت های حاصلخیز که از فرسایش رسوبات سطحی ارتفاعات الوند به وجود آمده است و وجود رودخانه های سیمینه‌رود، قره چای، فرجین و صالح آباد موجب توسعه و گسترش کشاورزی در این منطقه شده است. فعالیت عمده صنایع دستی شهرستان بهار در زمینه بافت قالی و ساخت سفال و سرامیک بویژه در بخش لالجین است که به ترتیب بیش از ۰۰۰/۱۲ و ۰۰۰/۴ نفر در این دو صنعت – هنر مشغول به فعالیت بوده اند.

در پانزدهمین گفتمان هنر و معماری علاوه بر گفتگو پیرامون تاریخ و هنر سفالگری و سرامیک با حضور هنرمندان و صاحب‌نظران این حوزه و نمایش فیلم، کتیبه گنجنامه مورد واکاوی و بازخوانی قرار می گیرد.

زمان: شنبه ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۰ از ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: موزه هنر امام علی (ع) – خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵
بن کتاب راس ساعت ۱۶ توزیع می گردد.