لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

هشتاد و چهارمین گفتمان هنر و معماری

امروزه تبعات مداخله انسان در محیط زیست، بیش از هر زمانی متجلی شده است و مفهوم توسعه، با رعایت حفاظت از محیط طبیعی و زیست محیط، مترادف است. همچنانکه در شاخص های اقتصادی، همچون تولید ناخالص ملی نیز ملحوظ نمودن منابع طبیعی و زیست محیطی مطرح می باشد.
در این میان، انرژی یک نیاز اساسی برای استمرار توسعه اقتصادی، تدارک و تامین رفاه و آسایش زندگی بشری است. در حال حاضر، مصرف انرژی در جهان، معادل ۱۲ میلیارد تن نفت خام در سال بوده و پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۴ میلیارد تن افزایش یابد. در نتیجه، این سوال مهم مطرح است که آیا منابع انرژی فسیلی در قرن بیست و یکم، جوابگوی نیاز انرژی جهان برای بقا، تکامل و توسعه خواهد بود؟ حداقل به سه دلیل عمده، جواب این سوال منفی است و باید منابع جدید انرژی را جانشین منابع قدیم کرد. این دلایل عبارتند از: محدودیت و در عین حال مرغوبیت انرژی های فسیلی که از نظر منطقی کاربردهای بهتر از احتراق دارند و همچنین مسائل و مشکلات زیست محیطی، به طوری که امروزه حفظ سلامت اتمسفر، از مهمترین پیش شرط های توسعه اقتصادی پایدار جهانی به شمار می آید. با توجه به فناوری کنونی بشر، انرژی هسته ای و انرژی برق آبی، دو نوع انرژی جانشین برای سوخت فسیلی می باشند و با توجه به اینکه پتانسیل برق آبی در جهان محدود بوده و از طرف دیگر، تقریبا در تمامی اروپا، ساخت نیروگاه های اتمی متوقف شده است، کشور ایران از لحاظ منابع انرژی، یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می شود. این کشور از یک سو دارای منابع گسترده فسیلی نفت و گاز است و از سوی دیگر، دارای پتانسیل فراوان انرژی های تجدید پذیر (پاک)، همچون باد، زمین گرمائی، خورشیدی و زیست سوخت و … می باشد. اما ایران، کشور کم آبی است، نیروگاه های آبی بزرگ، دارای پتانسیل محدودی هستند، لذا در چشم انداز دراز مدت، جانشین دیگری غیر از تجدیدپذیری به عنوان منبع انرژی دیده نمی شود. وجود زمینه مناسب اقلیمی و تابش آفتاب در بیشتر مناطق و در اکثر فصول سال و همچنین وجود پستی و بلندی ها در مسیر نهرهای آب، داشتن مناطق واجد پتانسیل باد و قابلیت های تولید انرژی زمین گرمایی، زمینه لازم و مناسبی را برای استفاده و گسترش انرژی های نو و پاک فراهم آورده است. با این وجود ایران در راه بکارگیری انرژی های نو با موانع عمده و اساسی مواجه است. یکی از این موانع، وجود نفت ارزان و منابع غنی هیدروکربنی در کشور است. نبود شناخت از انرژی های پاک و مجهول ماندن مزایای آن، از دیگر موانع دستیابی به این نوع انرژی و نبود توجیه اقتصادی، علی الخصوص در این برهه زمانی است.
در هشتاد و چهارمین گفتمان هنر و معماری، سرکار خانم مهندس نسیم ایرانمنش و آقایان دکتر ایرج شهروز تهرانی و دکتر محمدمهدی محمودی از انرژی های پاک سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است.
همچنین به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر، آقای دکتر محسن وفامهر پروژه پل متحرک فاو – اروند رود را معرفی خواهند کرد.

زمان:چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ از ساعت ۱۶ الی۱۹
مکان:موزه هنرهای دینی امام علی(ع )-خیابان ولیعصر-چهارراه نیایش -بلوار اسفندیار-شماره ۳۵