لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به نام خدا

دویست و بیست و سومین گفتمان هنر و معماری

دنیای امروز وارد حیطه های جدید متکثر شده است. زندگی متاثر از سرعت و سرعت متاثر از شرایط است. انسان مولد سرعت و سرعت مولد انسان امروز است. انقلاب دیجیتال فرزند نابالغ ساختارشکنی ست که بیشتر از آنکه متاثر از والدینش باشد، خود اثرگذار وتعیین کننده است.

دنیای دیجیتال، کشف های جدیدی را از انسان میسر کرده، و به نوعی در همه حیطه های اجتماعی و تمدنی وارد شده است،  گویی که از ابتدا خود را محور مدنیت می دانسته و مدنیت رابطه ای جدایی ناپذیر با او دارد.

معماری دیجیتال حوزه ای میان رشته ای و کاملا پویاست که به ویژه در جوامع پیشرو رو به رشد و توسعه است.امروزه پیشرفتهای تکنولوژی ، طراحی و ساخت پروژه های معماری را دگرگون کرده و راه ها و  فرصتهای جدیدی برای ساخت و تولید فرمهای بسیار پیچیده دراختیار گذاشته که اندکی پیشتر ساخت و مونتاژ آنها بسیار سخت و گران بوده اند.

فرایندهای جدید طراحی رابطه تاریخی بین طراحی و ساخت معماری را به چالش می کشد، به این صورت که با به کارگیری تکنولوژی دیجیتال ارتباط مستقیم و بی واسطه ای بین طراحی و ساخت ایجاد شده ، که تا امروز بی سابقه بوده است.

معماری دیجیتال به عمد رویکردهای متنوعی داشته و هیچ جنبش خاص معماری را معرفی نمی کند. استفاده از تکنولوژی دیجیتال ، برای پیوند طراحی و ساخت در پروژه های معماری است. با استفاده از ابزار دیجیتال ، هوشمندی طراح گسترش می یابد و به معماری به عنوان علمی که بایستی در مورد آن تحقیق تجربی صورت گیرد ، پرداخته می شود.

 این تحقیقات در زمینه های مختلفی از جمله هندسه توپولوژیک ، تنظیمات محاسباتی ، تولیدات روباتیک ، و تبدیل فضای سه بعدی به مجسمه حرکتی – مولدی و غیره در جریان است و با به کارگیری معانی جدید دیجیتال ، در شکل گیری ایده و ساخت طرح قدرت آن در تولید سطوح منحنی و پیچیده ، در حال عوض کردن معماری و کشاندن آن به راه ها و روشهای جدید است. از انواع این روشها می توان از معماری توپولوژیک ، فضاهای هندسی غیر اقلیدسی ، سیستمهای داینامیک و کنتیک و ژنتیک الگوریتم نام برد.

 برای بسیاری از معماران که هندسه مطمئن اقلیدسی را سالها تمرین کرده اند ، ظهور معماری فرمهای منحنی مشکلات فراوانی ایجاد کرده ، ولی بدیهی است که این معماری جدید نرم ، به طور ذاتی نشأت گرفته از یک فرهنگ طراحی وسیع تر است .

در دهه گذشته خطوط منحنی و گرد در همه جای زندگی ما حاضر بوده ، ولی شاید تا چندی پیش به دلیل نبود یک چارچوب تکنیکی قانع کننده ، منحنی ها به طور گسترده ای در فرهنگ معماری نادیده گرفته می شده اند. این امر در بین دیگر طراحان ، از جمله طراحان صنعتی نیز نمود داشته که دلیل آن می تواند مشکلات فنی باشد .

در دویست و بیست و سومین گفتمان هنر و معماری آقایان دکتر بابک اسلامی و دکتر مرتضی رهبر موج دوم الگوریتم معماری را معرفی خواهند کرد و خانم دکتر غزال کرامتی دبیر پنل گفتکو خواهد بود.

زمان:چهارشنبه ۵ آبان ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۶ الی ۱۸

مکان:موزه هنرهای آئینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) – بالاتر از ظفر – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵