لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به نام خدا

سیصد و سی اُمین گفتمان هنر و معماری

جایگاه پژوهش در توسعه پایدار

به مناسبت هفته پژوهش

هر سال در هفته آخر آذرماه که روز ۲۵ آذر در آن، روز پژوهش نامگذاری شده است، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و واحدهای علم و فناوری و پژوهش – توسعه در سازمان های مختلف به بررسی ابعاد گوناگون جایگاه پژوهش می پردازند. اگرچه از نگاه متخصصین، ایران به لحاظ نیروی انسانی در حوزه های پژوهشی در رتبه مناسبی قرار دارد، فقدان حمایت مالی، تجهیزات و امکانات، کمبود سرانه پژوهشی، ضعف مدیریت صحیح و کارآمد، سردرگمی مراکز پژوهشی، مشتری محور نبودن پژوهش ها، بها ندادن به پژوهش بویژه در بخش صنعت، سهم اندک پژوهش از تولید ناخالص ملی و عجین نبودن روند توسعه با پژوهش را از جمله مهمترین مشکلات در این حوزه ها می دانند.

از آن جا که دامنه ی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری فعالیت های پژوهشی و تحقیقات علمی در سطح ملی مطرح است، هر اقدامی برای روشن ساختن جایگاه تحقیق و موانع پیش روی آن، حائز اهمیت است. زیرا که بارزترین شاخص توسعه یافتگی یک کشور در توانائی های فناورانه و پژوهش علمی و کاربردی آن کشور نهفته است. شمار پژوهش های انجام گرفته در حوزه های فنی و صنعتی نشان می دهد که محققان علوم پایه ی کشور در راستای این مسیر گام برداشته و دستاوردهای چشمگیر داشته اند. گرایش روز افزون مبتکران و مخترعان به انجام طرح های پژوهشی بیانگر این ادعاست که در صورت مهیا بودن زمینه ی رشد در عرصه های فنی و صنعتی در آینده ی نه چندان دور، شاهد پیشرفت در این حوزه ها خواهیم بود. با این همه، به همان نسبت که از مقوله ی طرح های تحقیقاتی و صنعتی دور می شویم، در عرصه مطالعات نظری و تحلیلی، شاهد تحرکی کُند و لاک پشت وار هستیم. کند روی ما در این عرصه موجب شده که بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده در مقولات علوم انسانی و اجتماعی و به تبع آن مباحث فرهنگی در روند توسعه پایدار با پیچیدگی و ابهام همراه باشد. ضعف پژوهش در این بخش، از این واقعیت نشأت می گیرد که موضوع های تحقیق در راستای مقتضیات دستگاه های اجرائی گزینش نشده و در نتیجه از ارزش کاربردی قابل انتظار، بی بهره است. افزون بر آن، به دلیل این که هیچ دستگاه یا متولی مشخصی در کشور، کار نیازسنجی پژوهشی دستگاه ها را عهده دار نبوده، هزینه های هنگفتی صرف انجام تحقیقاتی می شود که نه تنها نیازی از مسائل موجود در کشور را لااقل در کوتاه مدت حل نمی کند، چه بسا هر موضوع چندین بار بیهوده مورد بررسی و کند و کاو قرار می گیرد. گذشته از فقدان یک دستگاه منسجم کنترل کننده ی پژوهش در کشور، عامل دیگری که متاسفانه مانع عمده در راه پیشبرد امر تحقیق در کشور است، وجود برخی افراد (متخصص یا فاقد تخصص) است که به جای درک عمیق مسائل و شناخت اهداف متعالی، پژوهش را به تجارت تبدیل کرده اند.

در سیصد و سی اُمین گفتمان هنر و معماری که به مناسبت هفته پژوهش به تبیین جایگاه پژوهش در توسعه پایدار اختصاص دارد، خانم دکتر نسیم ایرانمنش و آقایان دکتر ناصر عظیمی و دکتر اسکندر مختاری طالقانی سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است. دبیر پنل گفتگو آقای دکتر فریدون فراهانی هستند.

زمان: چهارشنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۸ از ساعت ۱۶ الی ۱۸

مکان: خیابان ولیعصر، جنوب پارک ساعی، فرهنگستان هنر، مرکز هنرپژوهی نقش جهان