لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گفته‌ی عضو هیات مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران، به تازگی کتابی در سنگاپور منتشر شده و هنر کاشی‌کاری ایرانی را به نام هنر عربی معرفی کرده است.

محمود ماهرالنقش در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، توضیح داد: کتابی در سنگاپور با نام «اشکال الهندسیته ‌العربیه» منتشر و در آن، هنر کاشی‌کاری اصیل ایرانی به نام هنر اعراب معرفی شده است.

وی که تاکنون پنج جلد از مجموعه‌ی ۱۰ جلدی «طرح و اجرای نقش کاشی‌کاری‌های ایرانی» و بیش از ۲۰ عنوان کتاب را درباره‌ی کاشی‌کاری منتشر کرده است، افزود: نقش‌های معرفی‌شده در کتاب‌های من همگی اصالت ایرانی دارند و هر نقش را با محل اجرای آن معرفی کرده‌ام؛ ولی در کتاب «اشکال الهندسیته ‌العربیه» که از هر نوشته و قاعده‌ای خالی است و بر مبنای اطلاعاتی بی‌پایه و اساس و موهوم نگاشته شده، هنر اسلامی ایرانی به نام اعراب معرفی شده که کاملا کذب است.

او ادامه داد: در تمام دنیا، آثاری را می‌توان مثال زد که کاشی‌کاری و هنر ایرانی در آن‌ها به‌کار رفته باشند؛ به‌عنوان مثال، سفارت و کتابخانه‌ی ایران در واشنگتن، کاشی‌کاری سفارت ایران در سوریه، مرقد حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) در سوریه، مسجد بعلبک در لبنان، تمام بناها و آثار ائمه در عراق، مسجد سلطان قابوس در مسقط، مسجد جامع کویت و مسجد امام حسین (ع) در دبی و بسیاری آثار دیگر در سراسر دنیا معماری ایرانی و هنر کاشی‌کاری ایرانی دارند.

عضو هیات مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران با یادآوری این مهم که پیش‌تر نیز نام خلیج فارس را نیز به‌شکل ناقص به‌کار می‌بردند و اعراب و ترک‌ها ادعاهایی درباره‌ی مولوی دارند، پرسید: اعرابی که اصلا کاشی‌پزی ندارند و هنری به این نام نداشته‌اند، چگونه کتابی با نقش و نگارهای اصیل ایرانی را به نام خود معرفی می‌کنند؟!

منبع: سایت ایسنا- سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی