لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

عضو هیات مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران معتقد است: معماری مسجد و هر مکان عبادی دیگری باید به‌گونه‌ای باشد که انسان را از مادیات خارج و به خدا نزدیک کند.
رضا بهبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ایران‌شناسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، اظهار کرد: معماری مسجدهای جدید آن‌قدر نامتناسب است که انسان را در حال و هوای عرفانی نمی‌برد؛ در و دیوارهای مجلل برخی مسجدها، خوب بودن دنیا را به انسان نشان می‌دهند و او را به مرحله‌ای سوق نمی‌دهند که مادیات را فراموش کند، به خدای خود نزدیک شود و آرامش پیدا کند.
وی با تاکید بر این مطلب که فضا و معماری مسجد اهمیت ویژه‌ای دارد، توضیح داد: به‌عنوان مثال، زیبایی و معنویت مسجد جامع شوشتر یا اصفهان به فضای معماری آن بازمی‌گردد و می‌بینیم که هرچه معماری بی‌آلایش‌تر باشد، فضا معنوی‌تر است.
بهبهانی کلیساهای مجلل قرون وسطا را با مسجدهای با وقار صدر اسلام مقایسه کرد و گفت: آن کلیساها نمادی از قدرت بودند و انسان را به خدا نزدیک نمی‌کردند. در حالی است که مسجدها از همان ابتدا بی‌زر و زیور و با وقار بودند.
این کارشناس با بیان این نکته که در گذشته وقتی هنرمند به زیباسازی مسجد دست می‌زد، فقط به‌دلیل عشق به خدا بود، یادآور شد: زیبایی مسجد شیخ لطف‌ا‌لله اصفهان فقط نمایش هنرمندی استادی است که به‌دلیل عشق به خداوند و نه برای پول آن‌را بنا کرده است.
وی با اشاره به این‌که هر هنری شامل عشق و همین عشق، هنر را به‌وجود می‌آورد، تاکید کرد: عشق به خدا باید در ساخت مسجدهای تجلی یابد.
او سادگی و بی‌آلایشی آرامگاه دانیال نبی (ص) را در شوش مثال زد و گفت: مقبره‌ی این پیامبر (ص) زیارتگاه مردم است و با وجود این‌که به دو گروه دینی اسلام و یهود تعلق دارد، هر دو بدون تمایز مذهب در آنجا عبادت می‌کنند و انسان در فضای بی‌رزق و برق آنجا به خدا می‌تواند نزدیک شود.
عضو هیات مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران افزود: بیشتر مسجدهایی که پیش از انقلاب ساخته شدند، برای تظاهر بودند و امیدوارم، نسل بعدی درباره‌ی ساخت مسجد کاری شایسته بتواند انجام دهد.

منبع: سایت ایسنا- شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی