لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گمان رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران، مسؤولان و متولیان آموزش و پرورش کشور باید پی به این مساله ببرند که بچه‌های ما ضروری است در فضاهایی آموزش داده شوند و رشد کنند تا بتوانیم در آن فضاها افرادی چون ملاصدرا، ابن سینا، زکریای رازی و … را پرورش دهند.

سیدعلی‌رضا قهاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خوزستان اظهار کرد: فرزندان ما معمولا در فضاهایی نامانوس که برای رفع نیاز فضای آموزشی ساخته می‌شوند، آموزش می‌بینند؛ درحالی‌که سرمایه‌های ملی صرف ساخت مراکز آموزشی می‌شود.
او معتقد است: راه صحیح شاید این باشد تا از صاحب‌نظران و معماران دعوت شود تا به‌صورت فعالانه و جهادگونه برای رفع این معضل و نیز به‌وجود آوردن مفهوم در معماری متعالی این عرصه تلاش کنند.

وی افزود: ضرورت دارد که متناسب با مقتضیات فرهنگی و اقلیمی هر استانی نسبت به طراحی مدارس اقدام شود و قطعا مدارس شمال ایران با خوزستان، یزد، کردستان و … از لحاط اقلیمی و فرهنگی تفاوت باید داشته باشند.
قهاری تصریح کرد:‌ اکثر مدارس در سراسر کشور معماری یک‌سانی دارند و به‌ندرت فضای خاصی برای آن فرهنگ اقلیم خاص احداث می‌شود.

رییس انجمن مفاخر معماری ایران از خیرین مسکن‌ساز درخواست کرد که درباره‌ی این طراحی‌ها و معماری مدارس و فضاهای آموزشی حساسیت بیش‌تری نشان دهند و از صاحب‌نظران این رشته (معماری و شهرسازی) خواست تا در این زمینه کمک و هم‌کاری کنند.

وی گفت: فضاهای آموزشی در فضاهای جدید شهری نیاز شدید به مکان‌یابی صحیح دارد به خصوص برای دانش‌آموزان ابتدایی این مکان‌یابی بسیار حایز اهمیت است. ارزش‌هایی که در کالبد معماری و شهرسازی تجسم یافته از سده‌های بسیار گذشته به‌ ما رسیده و از بارزترین این ارزش‌های فرهنگی – تاریخی معماری مدارس است و معماری مدارس و فضاهای آموزشی و پرورشی از ابتدایی‌ترین جوامع تا امروز فضاهای عبارت و معنویت، اندیشه و هنر و یاری‌دهنده خلاقیت و پیشرفت بوده است.
قهاری اضافه کرد: در تمدن اسلامی ما هیچ مسجدی و عبادتگاهی نیست که جدا از آموزش و پرورش – تعلیم و ترتبیت – باشد بلکه عمده‌ی هدف‌های دین مبین، تزکیه نفس، تعالی روح و روان و ارتقای آگاهی‌های انسانی بوده و خواهد بود. همچنان که کوشندگان علوم انسانی و اندیشمندانی که شناخت شخصیت و شکل‌گیری اندیشه هر فرد را دغدغه خود قرار داده‌اند، اذعان دارند که شخصیت و سیستم اندیشیدن هر فرد از تاثیر و تاثرهای دوران طفولیت و نوجوانی شکل می‌گیرد و شناخته می‌شود.

وی عنوان کرد: آیا مدارس امروز گذرگاه شایسته‌یی برای نونهالان کشور است تا بتوانند روح و روان خود را تلطیف کنند و از پشتوانه فرهنگی گذشته‌گان مدد بگیرند و توان آن را بیابند تا در برابر ناملایمات که هر روز و هر ساعت فراروی انسان امروز قرار می‌گیرد، راه‌گشا باشد؟ بدیهی است عوامل چندی تعیین کننده این مقصود است اما در این جا یکی از عمده‌ترین و ناگریزترین این عوامل تاثیرگذار و ماندگار در جسم و جان ما که فضای زندگی است معماری مدارس است.

این کارشناس معماری در ادامه تاکید کرد که مدرسه و مدرسه‌سازی از فکر هیچ پدر و مادری دور نمی‌شود و هیچ مسؤول امور اجتماعی – عمومی به مدرسه و مدرسه‌سازی بی‌عنایت نیست به‌خصوص مسؤولان آموزش و پرورش و برنامه‌سازان آموزش عالی و استراتژیک به اهمیت آن بی‌توجه نیستند و آن‌چه که به‌نظر می‌رسد به‌عهده‌ی تغافل درآمده، روح معماری مدارس است.
رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران، هم‌چنین با گرامی‌داشت ۲۴ مهر، روز پیوند اولیا و مربیان و هفته معماری مدارس، گفت: از همه‌ی کسانی که خود را در ایجاد فضای تحصیلی سهیم و مسوول می‌دانند معماران، مسؤولان آموزش و پرورش، مسؤولان آموزش عالی، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علاقه‌مندان به امور آموزشی کشور، شهرداری‌ها و خیرین مدرسه‌ساز و همه و همه متواضعانه دعوت می‌کنیم تا دست یاری ما را بفشارند و ما را در این راه پر فراز و نشیب یاری دهند.

منبع: سایت ایسنا- چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی