لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

عنوان پایتخت فرهنگی ایران مدتی است، اذهان شرق‌شناسان، باستان‌شناسان، ایران‌شناسان و حتا مسؤولان را به خود مشغول کرده است. البته اصفهان در سال ۱۳۸۵ عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را با خود یدک کشید و امسال بعد از اهدای کلید این سمت به سفیر ازبکستان، تاشکند به‌شکل رسمی پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام گرفت. چندی است که برخی مسؤولان به فکر انتخاب پایتخت فرهنگی ایران افتاده‌اند و در این میان شهرهایی نیز مانند شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و یزد مطرح‌اند.

مدیر پایگاه شهر تاریخی یزد درباره‌ی پیشنهاد انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت فرهنگی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: یزد از ابتدای شکل‌گیری تاکنون حیات و زندگی منشعب از دستورات متعالی اسلام داشته است.

محمدحسن خادم‌زاده ادامه داد: معماری، شهرسازی، نحوه‌ی زندگی مردم، اطلاق واژه‌ی دارالعباده به این شهر و نحوه‌ی رفتارها، سلوک و آرامش مردم، نشان‌دهنده‌ی دستورات و تعالیمی‌اند که معنویت و اصالت را در یزد به همراه دارند.

وی افزود: اگر بخواهیم با مکانی با اصالت اسلامی مواجه باشیم، باید آن مکان در مقیاس یک شهر و یک استان باشد و اکنون با توجه به اصالت‌های موجود بافت تاریخی، رفتار مردم یزد و زندگی آنها، تنها جایی که به‌خوبی با آن می‌توان روبه‌رو شد، شهر یزد است.

به اعتقاد خادم‌زاده اگر شرایط و امکانات کنونی یک پایتخت فرهنگی درحال بررسی باشد، شیراز از یزد در سطح بهتری است؛ ولی اگر تاکید بر اصالت‌ها باشد، یزد بهترین موقعیت را دارد.

مدیر پایگاه شهر تاریخی یزد با اشاره به استقبال این پایگاه، اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری یزد، استانداری و مردم یزد از پایتختی این شهر، اظهار داشت: اگر این شرایط فراهم شوند، به‌راحتی پتانسیل‌های موجود را می‌توان فراهم و در جلسه‌ی مورد نظر مطرح کرد.

وی مهم‌ترین عوامل را برای تقویت اذهان عمومی در این زمینه، به اراده‌ی مسؤولان استان یزد درباره‌ی این قضیه و سپس آمادگی مردم و استقبال آنها از این مورد مربوط دانست.

او تاکید کرد: هرچند در سال‌های گذشته، امکانات خوبی از نظر بحث‌های فرهنگی، مرمت‌ها و بحث‌های تاریخی و گردشگری در شهر تاریخی یزد فراهم شده‌اند، با این حال، اگر مسؤولان امکانات و شرایط لازم را برای انجام این امر فراهم کنند، قطعا هیچ مشکل اساسی در این زمینه به‌وجود نمی‌آید.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران – فروردین ۱۳۸۶

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی