لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

رییس هیات مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران از اظهار نظر استاندار خوزستان درباره‌ی تخریب مدرسه‌های تاریخی بدون سبک معماری خوزستان انتقاد کرد.

سیدعلیرضا قهاری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان اظهار کرد: مدرسه‌های تاریخی ایران به یک دوره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی معاصر تعلق دارند و هر مسؤولی موظف است، در بخش میراث فرهنگی از کارشناسان نظر بخواهد و کاری نکند که سبب پشیمانی شود.

وی با بیان این‌که اگر مدرسه‌ای تاریخی در حال نابودی است، باید با سبک قبلی مرمت و مقاوم‌سازی شود تا هویت تاریخی و فرهنگی آن منطقه حفظ شود، اظهار کرد: چگونه سازمان‌ها به خود اجازه می‌دهند، بدون تخصص در امر فرهنگ و سبک‌شناسی دخالت کنند، بدون این‌که در این زمینه دوره یا آموزشی دیده باشند؟

او تاکید کرد: متولیان یک کشور فرهنگی باید افرادی فرهنگی یا آشنا با فرهنگ آن کشور باشند؛ تمام فخر ما وجود فرهنگ غنی ۱۲ هزار ساله است. حال، اگر مسؤولان کشور بدون دانش بخواهد در این‌باره اظهار نظر اشتباهی بکند، سرافکندگی را سبب می‌شود.

قهاری در ادامه با اشاره به این‌که سال ۱۳۸۵ را سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال ثبت آثار تاریخی اعلام کرده است، افزود: با توجه به فراوانی آثار تاریخی و نبود امکان ثبت آن‌ها در یک سال، این انجمن با کارهای کارشناسی، دهه‌ی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ را به‌عنوان دهه‌ی ثبت آثار تاریخی پیشنهاد کرده است.

رییس هیات مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران اضافه کرد: اکنون با مکاتبه‌هایی که با حدود سه‌هزار مرکز بخش عمومی و خصوصی در سراسر کشور مانند شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و دیگر مرکزهای دولتی و غیردولتی انجام شده، موج مناسبی برای ثبت آثار فراهم شده است.

منبع: سایت ایسنا- یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی