لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران گفت: واحدهای صنعتی گسترده در سطح کشور نیازمند بهره گیری از طراحان معماری و حدکت صنعت به این سمت، اجتناب ناپذیر تلقی می شود.

مهندس «علیرضا قهاری» روز چهارشنبه به مناسبت «هفته معماری برای صنایع» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بهره برداری از واحدهای صنعتی با قدمت ۳۰ تا ۵۰ سال در سطح کشور بخصوص صنایع نساجی، بازسازی و نوسازی ابنیه صنایع قدیمی و فرسوده اعم از دولتی و خصوصی ضروری است.

وی تاکید کرد: ساخت وساز صنایع قدیمی کشور در چند دهه اخیر با بهره گیری از مصالح ساختمانی که فاقد حداقل استانداردهای مورد نیاز است، نمی تواند پاسخگوی انتظارات ما از این بخش باشد.

قهاری افزود: استفاده از جامعه شناسی تولید، روش شناسی، روانشناسی کار و بطور کلی علوم رفتاری از جمله عواملی است که ضامن پیشرفت در معماری صنایع است.

این مقام مسئول تاکید کرد، هر گونه سرمایه گذاری بیشتر برای تربیت معماران صنعتی و اهمیت دادن به نقش آنها، موجب می شود که کشور از پشتوانه محکمی در این بخش به عنوان یکی از نیازهای ضروری برخوردار شود.

رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران سپس خواستار ایجاد نهادها و موسسه های تحقیقاتی برای بررسی علل مشکلات مربوط به صنایع کشور شد و بر لزوم تدوین استانداردهای ملی، محلی، موضوعی و بخشی مربوط به ابنیه هاس صنعتی تاکید کرد.

وی سپس بازنگری و به روز کردن قوانین و مقررات ناظر بر ساخت و سازهای ساختمانی در بخش صنایع زیربنایی (مادر) و تولید کالایی را به عنوان نیاز ضروری ارزیابی کرد.

 قهاری با بیان اینکه معماری خوب صنعت می تواند کمک بزرگی جهت ارتقای روابط انسانی در این سطح باشد، گفت: وظایف معمار صنایع فراتر از طراحی سایت و ساختمان هایی با کاربری گوناگون است.

وی اضافه کرد: طراحی مناسب با ویژگی هر صنعت و فضاهای مرتبط با آن، شناخت و زندگی در محیطهای  صنعتی و کارگری، درک مستقیم روح و مفاهیم رایج در این فضاها را به دنبال دارد.

قهاری در پایان اظهار داشت: صنایع کشور از نظر فناوری و ماشین آلات مورد استفاده، نیازمند نوسازی و بازسازی هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا-مرداد ۱۳۸۶

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی