لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

جام جم آنلاین: چیزهای زیادی در دنیا وجود دارند که باید آنها را دوباره دید، آنها را دوباره لمس کرد تا شاید در این دوباره کاری به اصالت وجود آنها پی برده شود و معماری بی شک مهمترین آنهاست.

ما در کنار معماری هستیم. در مجاورت ساختمان هایی هستیم که تنها یک ساختمان نیستند، بلکه همیشه از حد و اندازه یک ساختمان بیرون می آیند و در قالب یک هستی مشخص و مستقل با ما زندگی می کنند. شهرهای ما پر است از ساختمان ها و محلاتی که هر کدام جدا از آجرها، سیمان ها و تیرآهن ها، خاطره ای هستند برای ما، برای گذشتگان ما و شاید برای آینده ما و شاید هم دردی باشند ناگفتنی و تنها دیدنی! معماری برای ما چیزی بیش از خود معماری است.
معماری در حقیقت زنجیری است برای اتصال به گذشته ، پس باور کنیم که خانه ۵۰ ساله مادربزرگمان هم از بهترین عمارت های خارجی که سالانه هزاران گردشگر بازدیدش می کنند، چیزی کم ندارد.

 تنها باید آنها را دوباره دید. ما باید از نگاهی که معماری را هم ارز با ساخت و ساز و معمار را مترادف با بساز و بفروش می داند، فاصله بگیریم و این شناخت جمعی ماست که می تواند معماری ما را ارتقاء ببخشد.
ما باید نیاز به داشتن حرفه معماری و بهره گیری از معمار را در سطح جامعه درک کنیم تا بتوانیم شاهد رشد معماری باشیم که اگر معماری معاصر ما علاج یابد، ارتباط آن با هزار و یک مساله حیاتی زندگی ما، سبب بهبود شرایط زیستی ما خواهد شد.
روزهایی که در تقویم ثبت می شوند بی شک برای یادآوری دوباره ما هستند، برای همان چشم بازکردنی که سخنش در بالا آمد.

در میان روزهای رنگارنگی که در تقویم به نام مشاغل و حرفه ها ثبت شده اند، هنوز که هنوز است جای معماری خالی است که این مساله شاید کنایه ای باشد از بی توجهی ما به معماری.
با این همه در دو روز جداگانه مراسم هایی برای معماران و معماری برگزار می شود و به طور غیررسمی این دو روز به طور مشترک روزهای معماری ایران هستند: سوم اکتبر که از طرف اتحادیه بین المللی UAE به عنوان روز جهانی معمار اعلام و سوم اردیبهشت ماه که از سوی انجمن مفاخر معماری ایران به عنوان روز معمار و هفته معماری انتخاب شده است.
امسال و همزمان با هفته معماری مراسم مختلفی در کشور برگزار شد. در طول این هفته توجه به توسعه پایدار در گروی فرهنگ سازی و تجهیز آحاد مردم به آگاهی های زیست محیطی و نگرش بلندمدت در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری جامعه در ارتباط با معماری و موانع پیش روی آن با برگزاری برنامه های مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
برگزاری نخستین نمایشگاه ملی معماری ، شهرسازی و فناوری های نوین به همراه برگزاری سمینارهای یکروزه و سخنرانی باحضور استادان برجسته معماری و مسوولان دولتی و مسابقه های مختلف از دیگر برنامه های این رویداد بود.
از آنجا که شاید یکی از اساسی ترین گزینه های باز کردن گره کور نامگذاری این روز در تقویم وزارت مسکن است ، خوب است که مهندس سعیدی کیا پاپیش بگذارد و در حل این مشکل آستین بالا بزند هر چه باشد او را میان اعضای کابینه به عنوان شیخ الوزرا می شناسند.

منبع: سایت تبیان – شهریور ۱۳۸۷

بررسی و نوشته: زهره قدری حصاری

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی