لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

خانه شیخ بهائی که یکی از میراث فرهنگ شیعه به شمار می‌آید، در اصفهان، به علت ناتوانی مالک در نگهداری آن حراج می‌شود.

 3

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رسا حجت الاسلام مسعود دوست آذر مدرس تاریخ اسلام به تحلیل نتایج حراج خانه شیخ بهائی به عنوان یک اثر ملی و مذهبی پرداخت.

وی با بیان اینکه آثار به جای مانده از علمای بزرگ شیعی در معرفی فرهنگ و هویت تشیع نقش اساسی دارند، گفت: این تاثیر وقتی مشخص می شود که متوجه عمق تاثیر پذیری عقاید فعلی تشیع از این بزرگان باشیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون در سراسر جهان بنا و آثار متعلق به دانشمندان به دقت نگهداری می شوند و یا به قیمت بسیار گزافی در اختیار علاقه مندان به آثار تاریخی قرار می گیرد، چرا که این اشیا و یا ابنیه جزوی از غرور تاریخی آن ملت به حساب می آید.

حجت الاسلام مسعود دوست آذر گفت: فرهنگ شیعه در طول چند سال گذشته بالندگی فراوانی یافته و توانایی حضور در عرصه فقهی کلان را یافته است، در حالی که پیش از این، فرهنگ شیعی بنا به فشارهای زیاد در باب احکام اجتماعی رشد زیادی نیافته بود.

وی افزود: امثال شیخ بهایی و میر داماد و دیگر بزرگان شیعه عصر صفوی، نقش بسزایی در این زمینه ایفا کرده اند و تقدیر از جایگاه این بزرگان فراتر از یک تقید ساده به میراث فرهنگی است.

استاد حوزه و دانشگاه های تبریز و مدرس تاریخ اسلام گفت: خانه شیخ بهایی جزوی از تاریخ فرهنگ شیعه است و حراج این اثر ملی به زیان فرهنگ عمومی کشور است.

وی تاکید کرد: در حالی که آثار به جامانده از این عالم بزرگوار همچون طراحی بارگاه اصلی حضرت ثامن الحجج و دیگر ابنیه تاریخی در شهرهای مختلف کشور پا برجاست، روا نیست که خانه وی به بهانه هایی چون نبود بودجه در معرض حراج قرار گیرد.

حجت الاسلام مسعود دوست آذر با بیان اینکه در شرایط حاضر توجه به داشته های فرهنگی اسلام و تشیع رسالت محوری مسئولان در اعتلای فرهنگی کشور و تشیع است، گفت: بدون سرمایه غنی فرهنگی و پشتوانه تاریخی مستحکم نمی توان در گسترش توجه جوانان به فرهنگ ناب ایرانی اسلامی کار مهمی انجام داد و حفظ نهادهای فرهنگی جزوی از این سرمایه است.

خانه شیه بهایی سال ۷۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و قدمت آن به دوره سلجوقی باز می گردد.

این خانه متعلق مریم سلطان بیگم عمه شاه عباس بوده که پس از آن شاه عباس این بنا را به شیخ بهایی واگذار می‌کند و تاریخچه این خانه در کتاب زندگی شاه عباس تالیف نصرالله فلسفی نیز آمده است.

این خانه هم اکنون پشت گنبد نظامیه مسجد جامع، در قدیمی‌ترین بخش بافت تاریخی اصفهان در محدوده معروف به بافت سلجوقی قرار دارد و طبق گمانه های باستان شناسان، این خانه و مسجد جامع اصفهان بر روی بقایای روستایی متعلق به دوران پیش از اسلام جای گرفته اند.

مالک خانه تاریخی شیخ بهایی با انتقاد از بی توجهی مسئولان در مورد حفاظت از خانه شیخ بهایی که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد ، تاکید می کند: توریستها از کشورهای مختلف اطلاعاتی از این بنا دارند و در هنگام ورود به اصفهان برای بازدید از این خانه می آیند اما در کشورمان هیچ اقدامی در جهت اطلاع رسانی به مردم در مورد وجود این بنا و حفاظت و مرمت آن از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

هیچ ارگانی در مورد مرمت و نگهداری خانه شیخ بهایی با مالک همکاری نداشته؛ از این رو گفته است هم اکنون دیگر نمی‌توانیم این بنا را اداره کنیم و قصد داریم آن را به فروش برسانیم.

منبع:سایت جام جم – آذر ۱۳۸۷

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی