لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان ایران، سیروس باور ضمن انتقاد شدید از کمیسیون ماده ۵ گفت: بیشتر مشکلات مرتبط با معماری شهری، مربوط به کمیسیون ماده ۵ است و ایجاد تغییر در طرح جامع مناطق، بدترین عامل برای تخریب معماری شهری است.

وی در ادامه تصریح کرد: تغییر طرح جامع مصوب و تأیید شده که با تلاش چندین ساله متخصصان و مهندسان مشاور تهیه می‌شود، اقدام صحیحی نیست، چرا که کوچکترین تغییر در سطح یک منطقه، موجب بروز ناهماهنگی در کل طرح جامع آن منطقه می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مثال در طرح جامع منطقه شمیرانات پیشنهاد تراکم ۸۰ نفر در هکتار ارائه شده، اما با ساخت برج‌های ۲۰ تا ۳۰ طبقه در این منطقه، تراکم به ۴۰۰ نفر در هکتار نیز می‌رسد که در نهایت شاهد نابسامانی در این منطقه هستیم.

سیل ساخت و سازهای بی‌رویه

باور با اشاره به اهمیت طرح جامع در رعایت معماری در ساخت و سازهای کشور افزود: ساخت و سازهای بی‌رویه و بی‌قانون در سطح کشور، حاکی از ناآشنایی مسئولان سازمانی نظیر شهرداری با معماری شهری است.

این کارشناس در ادامه با بیان این مطلب که نمای شهری نیز جزئی از معماری است ادامه داد: در این زمینه نیز با ضعف شدیدی روبه‌رو هستیم و هر سازنده و مالکی طبق سلیقه ، نماهای مختلفی را برای ساختمان خود به کار می‌برد.

وی اصلاح مجدد معماری کشور را غیرممکن دانست و افزود: متأسفانه معماری ما در مقایسه با گذشته بسیار سقوط کرده و به‌رغم افزایش تکنولوژی‌های نوین، استفاده صحیحی از آن‌ها نمی‌شود و تکنولوژی در کشور ما عاملی برای افزایش طبقاتی ساختمان‌ها است.

باور همچنین با اشاره به جای خالی طراحی داخلی در ساختمان‌ها گفت: معماری داخلی ساختمان‌های کشور نیز مطابق با روش مدرن امروزی نیست و حتی آپارتمانی مطابق میل متقاضیان برای خرید پیدا نمی‌شود.

ارتقای سطح فرهنگ، راهکار بهبود جایگاه معماری

وی ارتقای سطح فرهنگ معماری در بین مسئولان را راهکار بهبود جایگاه معماری در کشور دانست و عنوان کرد: معماران و شهرداران کشور باید با بازدید از کشورهای دیگر و آموختن معماری، این مهم را در کشور اجرایی کنند.

باور در پایان به نبود اتحاد و حس رقابت در بین معماران نیز اشاره کرد و گفت: معماران نباید تابع خواسته‌های کارفرما چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی باشند.

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان ایران – ۰۳ مرداد ۱۳۹۰