لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

سی و ششمین اجلای کمیته میراث جهانی در حالی اکنون در روسیه در حال برگزاری است که در کتابی که از سوی سازمان جهانی یونسکو با عنوان ((میراث جهانی در حوزه خلیج )) منتشر شده نه تنها نامی از ایران برده نشده بلکه کلمه فارس از عبارت خلیج فارس نیز حذف شده است .

به گزارش مهر ، کتابی توسط سازمان جهانی یونسکو به چاپ رسیده است که به معرفی میراث جهانی ثبت شده در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان ، قطر ، کویت ، امارات و … می پردازد این در حالی است که نام ایران به عنوان مهمترین کشور حوزه خلیج فارس با داشتن ۱۳ اثر جهانی در این کتاب لحاظ نشده و نام خلیج فارس به عبارت جعلی خلیج تغییر یافته است .

در این باره آرش نور آقایی ، محقق گردشگری به خبرنگار مهر گفت : “میراث جهانی در حوزه خلیج ” کتابی جعلی و شرم آور است ، هم به دلیل استفاده از کلمه خلیج به جای خلیج فارس و هم اینکه نام ایران را که بیشترین تعداد میراث جهانی را در بین کشورهای عربی داراست به عنوان کشور حوزه خلیج فارس معرفی نکرده است .

وی افزود : ایران ۱۳ میراث جهانی ثبت شده در فهرست یونسکو دارد اما عربستان تنها دو میراث جهانی ، عمان چهار و بحرین یک میراث جهانی دارند . عراق ۳ میراث جهانی ، عمرات متحده عربی یک میراث جهانی و کویت و قطر هم هیچ میراث جهانی ندارند . بنابراین تعداد آثار جهانی این کشورها روی هم رفته به اندازه تعداد آثار تاریخی ایران نیست .

نورآقایی گفت : تا کنون هیچ یک از مسئولان گردشگری و میراث فرهنگی ایران نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده اند از سوی دیگر اکنون سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی در حال برگزاری است و قرار است دو پرونده دیگر از ایران با عنوان مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس نیز ثبت جهانی شود بنابراین الان بهترین فرصت برای اعتراض مسئولان اعزامی میراث فرهنگی ایران به این اقدام است .

سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از چهارم تیرماه شروع شده و تا ۱۶ تیرماه امسال با حضور نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی ایران برای بررسی ثبت جهانی گنبد قابوس استان گلستان و مسجد جامع اصفهان هم اکنون در شهر سنت پترزبورگ روسیه در حال برگزاری است .

سه شنبه ۶ تیر ۹۱