لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

Golestan

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران از انتخاب «استان گلستان» توسط کارگروه ایران‌شناسی این انجمن به‌عنوان استان سال ۹۲ خبر داد.

علیرضا قهاری در گفت‌وگو با سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ هر سال یک استان را به‌عنوان «استان سال» انتخاب کرده‌ایم تا نخست مردم، استان خود و مکان زندگی‌شان را باور کنند و به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و نقش ملی استان‌شان در کشور پی ببرند و سپس آن استان به‌صورت ملی و بین‌المللی معرفی شود.

وی استان‌های سمنان‌، زنجان‌، مرکزی‌، همدان و بوشهر را استان‌های انتخاب‌شده در شش سال گذاشته دانست و گفت: استان‌هایی مانند اصفهان‌، شیراز یا تهران به اندازه‌ای که باید، در حد ملی و حتا بین‌المللی شناسانده شده‌اند و دیگر استان‌ها هنوز به آن اندازه معرفی نشده‌اند،‌ بسیاری از استان‌های کشور اقلیم‌های مختلف از نظر طبیعی و فرهنگی دارند که هنوز ناشناخته‌اند.

او استان گلستان را از نظر طبیعی دارای کوهپایه‌ی کویر‌، دریا و حتا جنگل‌های تاریخی هیرکانی ارزیابی و بیان کرد:‌ این استان سرزمینی با تنوع فرهنگی و خرده‌فرهنگ‌ها و تنوع‌های آیینی و مذهبی زیاد است.

قهاری با اشاره به این‌که استان سال توسط کمیته‌ی ایران‌شناسی انجمن مفاخر معماری ایران شامل کارشناسانی مانند محقق تاریخ‌، جامعه‌شناسی‌، معمار‌، شهرساز و حتا متخصصانی در حوزه‌ی محیط زیست انتخاب می‌شود، افزود: استان گلستان از میان استان‌های خراسان شمالی‌، کهگیلویه و بویراحمد،‌ گیلان،‌ کرمانشاه و قزوین انتخاب شد

به نقل از ایسنا