لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: حفاظت از بناهای تاریخی در توسعه گردشگری و منظر شهری اهمیت بسزایی دارد و این موضوع باید با تأکید بیشتری در ایران مورد بررسی قرار گیرد.

Bana

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید علیرضا قهاری در نهمین همایش ملی شهر و سیمای شهری و چهارمین همایش توسعه شهری که به همت شهرداری قزوین برگزار شد، با بیان اینکه حفاظت از بناهای تاریخی یک امر ضروری است، اظهار داشت: برای ارتقای کیفیت محیط تاریخی باید پازل‌های تأثیرگذار را در کنار هم قرار داد تا بتوانیم از آن محافظت کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزش‌ها، سنت و فرهنگ می‌توان وضعیت ساختار تاریخی هر شهر را تعیین کرد، ابراز داشت: کارایی و امنیت و زیبایی و حس تعلق در منظر تاریخی شهر تأثیر بسزایی دارد.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به اینکه فضاهای تاریخی قزوین اهمیت خاصی دارند، اذعان داشت: باید نگرانی از احداث بناهای جدید در راستای تخریب بناهای قدیمی با نظارت دقیق برطرف شود.

این مسئول با بیان اینکه اثر تاریخی فقط یک بنا نیست بلکه ریشه فعال و معناداری دارد، ابراز داشت: امتیاز یک منظر تاریخی در فعالیت‌های آزاد مردم است و در یک شهر تاریخی همچون قزوین نیاز است که منظر شهری با رویکرد منظر تاریخی توسعه یابد.

قهاری با اظهار اینکه باید موضوعات بناهای تاریخی با رویکرد منظر شهری و با وضعیت فعلی بررسی شود، متذکر شد: ساماندهی منظر تاریخی شهر نیازمند برنامه‌ریزی و یکپارچگی و خلاقیت است.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران ابراز داشت: برخی از معضلات توسعه شهری استفاده از فضاهای زیردستی است و منظر تاریخی با سرگذشت زمان تعریف می‌شود به طوری که یک دروازه به جای مانده از شهر نشان از منظر تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه حضور مردم در آثار تاریخی جذابیت دیدن آن اثر را بیشتر می‌کند و عملکرد امروزی می‌تواند در مکان‌های تاریخی شکل بگیرد، اضافه کرد: مشکل عمده معماری شهرهای ایران، استفاده نکردن از نظرات معماران در ساخت و سازها بوده و این امر مشکلات عدیده‌ای را برای معماری شهرها و حتی محیط زیست ایجاد کرده است.

منبع : خبرگزاری فارس