لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

چه جنبه ای دارد نام کتاب و چه با شکوه است «الموت» و چه حس غریبی را حسن صباح پس از قریب به هزار سال بر پهنه بلندی های برفگیر و قلعه های پرهیبت الموت جاودانه کرده است.

نخستین تور کتاب الموت که فراخوان آن به مناسبت روز جهانی کتاب و برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام شد از سوی پانیک شهریاری، معصومه وهابی و عده ای از الموتیان ساکن تهران و قزوین و نویسندگان و ناشران، برنامه ریزی و به اجرا درآمد.

 در این تور فرهنگی که در نوع خود نخستین به شمار می رود، هزارو ۱۰۲ جلد کتاب با موضوع های کتاب کودک، تاریخی، رمان، شعر و ادبیات، آموزشی، علمی، مذهبی و … تهیه و جمع آوری شد و هر روز سوم خرداد طی مراسمی به کتابخانه های معلم کلایه و رازمیان در منطقه الموت تحویل شد.

این تور که با همکاری و استقبال گسترده و غیر قابل انتظار مسوولان شهری معلم کلایه چون مسوول کتابخانه، شهردار، بخشدار، امام جمعه، مسوولان آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، شورای شهر، اداره کل کتابخانه های استان قزوین، دانشگاه علمی، کاربردی و مسوولان کتابخانه و شورای شهر رازمیان و … همراه بود و توانست به کسب تجارت ارزشمندی برای ادامه این گونه تورهای فرهنگی به دست آید.

 این حرکت فرهنگی با کمک های فکری و مشورتی یحیی مافی و زهره قایینی از اعضای شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان انجام شد و با تکیه بر تجارت به دست آمده تکرار و ادامه ان در حوزه کتاب کودک در مقاطع مختلف برگزار می شود.

در این تور فرهنگی و اهدای کتاب انجمن مفاخر معماری ایران، جامعه مهندسان مشاور ایران، انتشارات فرزان، انتشارات اندیشه زرین، انتشارات روزبهان قزوین و تعدادی از نویسندگان و روزنامه نگاران و جمعی از آموزگاران قزوین و اهالی فرهنگ دوست الموت مشارکت داشتند.

منطقه الموت با قریب ۲۰۰ روستا و آبادی در زمره مناطق بکر و طبیعی ایران به شمار می رود که تا دو دهه پیش فاقد هرگونه امکانات شهری بود که با احداث جاده های آسفالته روند توسعه را از دو دهه پیش آغاز کرده است. الموت که در استان قزوین قرار دارد به دو بخش شرقی به مرکزیت معلم کلایه و الموت غربی به مرکزیت رازمیان اقسیم شد و بیش از یازده هزار نفر جمعیت دارد.

 گفتنی است قبل از انتشار رسانه ای این تور تقاضاهای متعددی برای تجهیز کتابخانه ای روستایی و شهرهای کوچک مطرح شده و این گروه امیدوار است که علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی، تمایل خود را برای اهدای کتاب خصوصا در حوزه کتاب کودک با ایمیل e_azady@yahoo.com مطرح کنند تا در سوی دیگر سطوح مختلف فرهنگی و اجتماعی در سایر نقاط کشور که برای مطالعه کتاب در میان کودکان روستایی اهمیت قایلند، بتوانند اینگونه حرکت های فرهنگی را که دارای پتانسیل های فراوانی است، در دیگر نقاط کشور به اجرا بگذارند و فرهنگ صنعت گردشگری نیز که روند رونق خود را آغاز کرده است، بتواند در ارتقای فرهنگ کتابخوانی در ایران عزیز نقش آفرینی کند.

 پشت آن کوه بلند در دل دشت و کویر، در پس جنگل سرسبز شمال، در لب ساحل دریای عمان، در فلات ایران، کودکان منتظر برگ گل و شعر و کتاب، بشتابید که فردا دیر است.

منبع: روزنامه شرق- خرداد ۱۳۹۲

بررسی و نوشته: اسماعیل آزادی

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی