لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گزارش معماری نیوز، اولین دوره جشنواره باغ ایرانی توسط موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان و در محل خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد. مراسم افتتاحیه ی جشنواره با سخنرانی مهندس سید علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران آغار شد.

مهندس قهاری در ابتدای سخنان خود، ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان، گزارشی از برنامه های ۴ روزه ی جشنواره را اعلام کرد. رئیس انجمن مفاخر معماری ایران در ادامه افزود: موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان در سال گذشته و به همت تعدادی از معماران و فعالان در حوزه باغ ایرانی تاسیس شد. مهندس قهاری در ادامه از تمامی اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان در این حوزه خواست تا همگی از پتانسیل ها و توانایی های خویش، برای هر چه پویاتر شدن این تشکل علمی بهره گیرند.

ایشان در ادامه افزود: یک دست صدا ندارد و ما بایستی برای رسیدن به اهداف بزرگ و احیای ارزش های نیاکانمان بکوشیم و در این مسیر با همدیگر همدل و همراه باشیم.

در ادامه، هما بهبهانی، استاد معماری و پژوهشگر باغ ایرانی، به بررسی روند موجود در این حوزه پرداخت و افزود: خیلی از باغ ها در ایران همچنان ناشناخته مانده است و بایستی مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. هما بهبهانی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر، باغ فین کاشان در حال نابودی است و دیگر به هیچ عنوان، این باغ، باغ فین در دوره صفوی نیست.

در ادامه، ثریا بیرشک از اساتید و فعالان حوزه باغ ایرانی، به تشریح روند بررسی باغ های ایرانی در سالیان گذشته و مستند سازی آنها پرداخت و افزود: متاسفانه برخی از باغ های ایرانی به کلی از بین رفته اند، برای مثال، باغ گلشن در طبس، بر اثر زلزله از بین رفت.

در ادامه جلسه،دکتر منصور فلامکی به بررسی “گونه شناسی باغ ایرانی” پرداخت و افزود: باغ اصولا فضایی نیست که ما به صورت رسمی نگاه می کنیم و فضایی آراسته به نظم نیست، باغ به فضایی اطلاق می شود که از فضای بسته به فضای باز وارد میشود و طعم خورشید، بوی خاک و وجودِ درخت و آب را احساس می کند.

دکتر فلامکی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در معماری ایرانی شاهد این هستیم که یک هماهنگی بین ۵ شاخه معماری برقرار می شود:

آمیختگی کاربردی
آمیختگی کالبدی
آمیختگی مفهومی و شکلی
آمیختگی ساختاری
آمیختگی محیطی
باغ ایرانی بهترین آمیختگی را به دست می دهد، علت این امر آن است که هیچگاه اجازه نمی دهد که هیچکدام از این ۵ اصل بر دیگری غلبه کند و همه در یک حد تعادل اجرا شده اند و در کنار هم به تکامل بنا منتج شدند.

در ادامه این جشنواره، محمد علی مرادی به موضوع “خرد و باغ ایرانی” پرداخت و افزود: یکی از مصادیقی که خرد میتواند داشته باشد، باغ ایرانی است. مرادی در ادامه خاطرنشان کرد: باغ ایرانی یک پدیده غیر مادی است و در حقیقت، برداشت واقعی از این حوزه، خلافِ برداشت عرفانیِ آن است.

در ادامه ی برنامه، کامران صفامنش، به منظور یادبود دکتر محمد امین میرفندرسکی سخنانی را ایراد کرد. ایشان، رسیدن به اخلاقِ باغ گونه را راهی برای رسیدن به راه حل های خوب دانست و افزود: محمد امین میرفندرسکی یک انسان باغ گونه بود، او انسانی با اخلاق، خدوم و صدیق بود و دارای روحی گشاده و اخلاقی فرح بخش بود.

صفامنش در ادامه گفت: در حال حاضر مسأله اساسی فقط حفظ باغ های قدیمی نیست، بلکه تداوم باغ در زندگی آینده بشر است.

لازم به ذکر است که این جشنواره که با همکاری انجمن مفاخر معماری ایران ، خانه هنرمندان ایران ، جامعه مهندسان مشاور ایران ، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و مؤسسه تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی ، از تاریخ ۲۲-۲۵ خردادماه ۱۳۹۰در محل خانه هنرمندان از ساعت ۱۷-۲۰ برگزار می‌شود.

منتشر شده توسط سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز در تاریخ ۱۳۹۰ یکشنبه ۲۲ خرداد