لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گزارش خبرنگار معماری نیوز، دومین روز جشنواره باغ ایرانی، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و نواختن سرود ملی، با سخنرانی حسین سلطان زاده از اساتید دانشگاه قزوین آغاز شد.

سلطان زاده گفت: ساختار باغ ایرانی، ساختاری واحد است که مفهومی واحد و در عین حال اَشکال متفاوتی دارد و از این نظر با سبک های معماری دیگر متفاوت است.

وی افزود: باغ ایرانی حاصل کهن ترین موضوعات معماری ایرانی است. سلطان زاده اظهار کرد: در واژه واژگان معماری، بیشترین واژه برای باغ و کمترین آن برای معماری ساخته شده است.

سلطان زاده ادامه داد: این مسأله نشان دهنده ی پیوند دیرین باغ و آرامگاه با آیین های کهن ایرانی است. رئیس دانشکده معماری دانشگاه آزاد قزوین خاطرنشان کرد: در گونه شناسی باغ های ایرانی باید به کارکرد آن اشاره کرد.

وی تأکید کرد: باغ های ایرانی در کنار کارکردشان، حامل فرهنگ معماری ایرانی بوده و از این نظر ویژگی خاصی در مقایسه با دیگر آثار تاریخی دارد.

در ادامه، خانم افسانه منفرد طی سخنانی به معرفی تز خود با موضوع “باغ های خاورمیانه” پرداخت.

همچنین فرامرز پارسی به عنوان سخنران دوم مراسم به ایراد سخنرانی در خصوص یکی از باغ های ایرانی پرداخت، وی در خصوص “باغ چشمه علی” دامغان گفت: این باغ از دسته ی باغ-آب هاست، بدین معنی که آب موضوع و محور اصلی باغ بوده و سایه، اجزاء و عناصر را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی افزود: مشخصه اینگونه باغ ها، حضور یک بنا در داخل آب است و به این طریق خود را با دیگر بناها متمایز می کند. محقق باغ های ایرانی ادامه داد: این بلغ از آن دسته باغ هایی است که دارای چشمه ی سازندی بوده است.

وی اضافه کرد: چشمه های سازندی بسیار ارزشمند بوده و در زندگی ساکنان بومی منطقه تأثیر بسیاری دارند. پارسی تصریح کرد: نخستین آثار پایه گذاری باغ در این منطقه به زمان صفویان باز می گردد.

وی در توضیح اجزاء و قسمت های مختلف این بنا افزود: عمارت سه در این باغ به عمارت آغا محمدخانی معروف بوده و شباهت بسیار به سه در باغ مسعودیه دارد. وی ادامه داد: باغ چشمه علی تک محور بوده و هندسه ای ساده دارد.

پارسی تأکید کرد: این یک بنای سورئالیستی در معماری ایرانی است. فرامرز پارسی خاطرنشان کرد: امروز در طرحی که برای بازسازی آن تهیه شده، سعی شده است تا خاصیت و معماری باغ ایرانی در آن احیاء گردد.

پس از نمایش فیلمی در این موضوع و اجرای موسیقی توسط مجید میرشکار، اسکندر مختاری به عنوان پانل گفتگو در خصوص اهمیت جشنواره باغ ایرانی گفت: خوشبختانه پس از کنفرانسی که سال گذشته با این موضوع برگزار شد، سازمان میراث فرهنگی، ۱۰ باغ را به عنوان اثر ملی ثبت کرد که این موضوع در تیرماه سال جاری، صورت اجرایی به خود خواهد گرفت.

وی افزود: باید در این عرصه تحقیق و پژوهش بیشتری صورت گیرد و پیش از تحلیل، می بایست در توصیف، عملکرد موثری داشته باشیم.

مختاری تاکید کرد: اگر معرفی باغ ها مبتنی بر علم و تحقیقات علمی باشد، شناساندن چهره باغ ایرانی به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: به رغم مشکلات فراوان نباید کار بر روی باغ ایرانی فراموش شود و ناامیدی، محققین و پژوهشگران را از فعالیت در این عرصه باز دارد.

سپس آزاده شاهچراغی به اهمیت شناسایی درست باغ ایرانی اشاره کرد و گفت: غفلت در شناسایی صحیح باغ های ایرانی، اشتباهاتی فاحش در مرمت آنها به وجود می آورد که نمونه آن باغ دولت آباد یزد است. وی خاطرنشان کرد: اگر دولت توانایی نگهداری از باغ های ایرانی را ندارد، این وظیفه موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان است که به این مهم توجه کند.

در ادامه، هانیه فدایی، محقق باغ های ایرانی گفت: باغ های ایرانی دارای کارکردهای شاخصی است، اما می توان از چندین رویکرد به آن نگریست، وی با اشاره به رویکرد پایداری افزود: برخی از این رویکردهایی که امروزه مبنای توجه به باغ های ایرانی شده است، با کارکرد اصلی باغ همخوانی ندارد.

فدایی تصریح کرد: به همین دلیل، امروزه برخی از عناصر همچون چمن، برای احیاء این کارکرد نامناسب استفاده می شود و نه تنها باعث پایداری نمی شود بلکه کارکرد اصلی باغ ایرانی و حتی پایداری آن را به خطر می اندازد.

گفتنی است این جشنواره تا ۲۵ خرداد ماه هر روز از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در محل خانه هنرمندان برگزار می شود.

سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز در تاریخ ۱۳۹۰ سه شنبه ۲۴ خرداد