لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ
یکصد و هشتاد و هشتمین گفتمان هنر و معماری
نشست چهارم
اینک در آستانه نشست چهارم پروژه «یکصد معمار، یکصد انتخاب» هستیم. در سه نشست اول، سی‌و یک اثر از سوی سخنرانان معرفی شد. با نگاه کمی دقیق‌ به جریان سه نشستِ نخست احساس می‌شود، چند نکته، آهسته در حال شکل گیری است و انتظار می‌رود، آشنایی با یکصد اثر برجسته معماری ایران، تنها، یکی از نتایج این برنامه ها باشد. اتفاقات مثبت دیگری نیز در این نشست‌ها می‌افتد که امیدواریم در انتهای پروژه، بصورت دقیق و مفصل بررسی و تحلیل شود. حداقلِ این نتایج، حس خودباوری است که در میان نسل جوانتر معمار شکل گرفته است. گزارش‌ها و شنیده‌ها نشان می‌دهد دانشجویانی که در این نشست‌ها حضور داشته‌اند، مسرورند که در کشورشان چنین بزرگانی در حوزه معماری وجود دارند و متاسف هستند که تاکنون اسم و نشانی از آن‌ها را در کلاس‌ها و مجامع آموزشی نشنیده‌اند.
نشست‌های «یکصد معمار، یکصد انتخاب»، تا این مرحله لااقل توانسته دریچه تازه‌ای برای علاقمندان و دانشجویان معماری باز کند و این نتیجه کم‌اهمیتی نیست. در سه نشست نخست، ۳۱ اثر از ۲۳ معمار معرفی شده‌است. برخی از این طرح ها، از جمله بناهایی هستند که در چند دهه گذشته در مدارس معماری بعنوان آثار برتر معماری معاصر ایران مطرح بوده و بسیاری از مخاطبان آن‌ها را می‌شناسند ولی به جرات می‌توان گفت دانشجویان امروز دانشکده‌های معماری با درصد بالایی از چهره‌ها و آثار معرفی‌شده آشنا نیستند. در این سه نشست، آثاری از بهروز احمدی، حسین امانت، یورن اوتزن، مسعود جهان آرا، نادر خلیلی، رضا دانشمیر، جهانگیر درویش، کامران دیبا،‌ حسین سلطان‌زاده، نظام عامری، لیلا عراقی، حیدر غیایی، کوروش فرزامی، عبدالعزیز فرمانفرماییان، محسن فروغی،‌ محمد قهوه‌ای، ایرج کلانتری، محمدرضا مقتدر، رستم وسکانیان و . . معرفی شد. آثار معرفی‌شده، به درجات مختلف واجد ارزش‌های مهم معماری هستند و می‌توانند مورد استناد و بهر‌ه گیری علمی قرار بگیرند. امید زیادی هست که با این پروژه، نگاه دقیق تری به معماری معاصر ایران انداخته‌ شود و منابع وسیعی از داشته‌ها کشف شود. امروز هستند کسانی که معتقدند ما در ایران، در جای‌جای این سرزمین دوست‌داشتنی، آثار فاخر و زیبای معماری داریم که متاسفانه «ندیده‌ایم‌شان». و این غفلت بزرگی است. وقتی دانشجوهای ما، به‌راحتی، هر اثر معمولی و نه‌چندان درخورِ معماری کشورهای دیگر را بعنوان الگو برمی‌گزینند و آن ‌را سرمشق خود قرار می‌دهند، ضروری است تلاش کنیم داشته‌های خود را بیشتر بشناسیم و بیشتر بشناسانیم. در نشست چهارم،‌کامبیز آرامی، سیدرضا آزمایش، فرهاد احمدی، کمال‌الدین ایمانی، ثریا بیرشک، کامران دیبا، سعید سادات‌نیا، آزاده شاهچراغی، محمدحسن طالبیان، فرخ محمدزاده و پرویز مختاریآثار برگزیده خود را معرفی خواهند کرد. گفتگو با کامران دیبا بصورت ضبط‌شده با اسکایپ است.
برنامه، بدون پیش‌درآمد، راس ساعت ۱۶ شروع خواهد شد. حضور علاقمندان، دقایقی پیش از ساعت ۱۶، سبب انتظام بیشتر نشست خواهد بود.
زمان:چهارشنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ الی ۱۸:۳۰
مکان:باغ موزه قصر ،‌ خیابان شریعتی ، خیابان مطهری شرقی