لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مراسم تشییع پیکر مهندس هادی میرمیران صبح امروز با حضور وزیر مسکن و شهرسازی و جمعی از اعضای جامعه مهندسین معمار و شهرساز، درخانه هنرمندان برگزار شد .

” عبدالعلی زاده ” وزیر سابق مسکن و شهرسازی در خصوص ابعاد شخصیتی مهندس ” میرمیران ” با اعلام این مطلب گفت : ” هادی میرمیران ” انسانی بود که همواره دغدغه جوانان ایرانی و جامعه ایرانی را در سر داشت . این دغدغه به وضوح در آثار وی نمایان است. او همواره در جستجوی تازه کردن چهره معماری ایران بود .

وی افزود : ساختمان کنسول گری فرانکفورت درردیف بهترین آثار وی در طی این سال های اخیر به شمار می آید. با وجود این که شهرداری فرانکفورت ، پروانه ساخت این کنسولگری را نمی داد، اما مهندس ” میرمیران ” با توضیحات فراوان، شهرداری را قانع کرد و بالاخره موفق به اخذ پروانه شد. او توانست با ساخت این ساختمان معماری ایران را دریک کشورکاملا صنعتی به زیباترین وجه به تصویر کشد .

وزیر سابق مسکن وشهرسازی تهران درادامه خاطرنشان کرد : متعهد بودن از دیگر ویژگی های مهندس ” میرمیران ” بود . او همواره درآثار خود به باورهای دینی مردم با دیده احترام نگاه میکرد واین باورها را درآثارش به کارمیگرفت . طراحی میدان عباس آباد درشهرتهران ، ازآخرین فعالیت های وی درطی سال های اخیر به شمار می آید. این طرح درادامه طرح مصلای امام خمینی ( ره) بود . مهندس ” میرمیران ” توانست دراین طرح ، به غنای معماری ایرانی ودرعین حال اسلامی دست یابد .

درمراسم تشییع پیکر مهندس “هادی میرمیران ” شماری ازمهندسانی که از اعضای جامعه معماری وشهرسازی بودند واو را به خوبی می شناختند ، حضور داشتند . یکی از آنها مهندس “ایرج اعتصام ” بود که درباره مرحوم ” میرمیران ” گفت : وی با داشتن ۳۷ سال سابقه احتیاجی به معرفی ندارد.همین قدربدانید که او درکار بسیار قاطعانه و مصمم رفتار می کرد . همکارانش همه اورا دوست می داشتند ونشست وبرخاست های با او همواره برای آنها درقالب کلاس های درس بود. مهندس ” هادی میرمیران ” عشق وعلاقه بسیاری به معماری پرافتخار گذشته ما داشت وسعی می کرد درقالب کلاس های تدریس خود به مطرح کردن آن بپردازد .

او احترام به ارزش های معماری سنتی و تلفیق آن با معماری امروز را از فعالیت هایی میدانست که باید دراین راستا انجام شود .

” اعتصام ” افزود : مهندس ” هادی میرمیران” درسال ۱۳۴۷ از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد . او ده سال به عنوان مدیر وسرپرست طراحی معماری درشرکت ملی ذوب آهن اصفهان و یک سال درشرکت خانه سازی ، مسئولیت طراحی را به عهده داشت . وی هم چنین دروزارت مسکن وشهرسازی به انجام پروژه ها وطرح های زیادی پرداخت . ” میرمیران” همین طور مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور نقش جهان پارس بود وفعالیت های حرفه ای موثری دراین زمینه انجام داد .

مهندس ” سعیدی کیا ” وزیر مسکن وشهرسازی نیز دراین مراسم ضمن درگذشت مهندس “میرمیران ” تصریح کرد: برخی افراد هستند که تنها متعلق به خانواده خود نیستند .

” میرمیران ” از جمله افرادی بود که به خانواده بزرگ معماری ایران تعلق داشت. وی درجریان طرح بازسازی بم با این که از بیماری رنج می برد، اما لحظه ای از کار فروگذار نکرد . درطی بازسازی بم ، شورایی پنج نفره از مهندسین معمار تشکیل شد که مهندس ” میرمیران ” یکی از آنها بود.

تخصص داشتن او درکاری که انجام می داد و مسئولیت پذیری اش از بارزترین ویژگی هایی بود که در او مشاهده کردم . او دراواخر عمر طرح مجموعه فرهنگی عباس آباد را دردست داشت . امیدوارم یادگارهای تخصصی وی درعرصه معماری هم چنان جاودان بماند .

مهندس ” جلیل حبیب اللهی” از دیگر دوستان مهندس “میرمیران ” درخصوص شخصیت وی گفت : حسن اتفاق را ببینید که وی درست درروز معمار به خاک سپرده می شود.درواقع ، روز معمار با نام مهندس ” میرمیران ” جاودانگی وعبودیت می یابد . او نموداری از استقامت بود که سال ها با بیماری سرطان مبارزه کرد ودرجهت ارتقاء سطح معماری ایران تمام تلاش خود را به کار بست . ” میرمیران ” درمقیاس فراملی ،یکی از بهترین معماران ایرانی شناخته شده است .

مهندس ” علیرضا قهاری ” نیز درادامه مراسم پشت تریببون خانه هنرمندان ایران قرار گرفت وافزود: چهار فرشته او را به چهارگوشه افلاک بردند . نام ونشان این فرشته ها ، بزرگواری ،شرف ، استقامت وبردباری است . می توانم بگویم جامعه معماران یکی ازعاشق ترین معماران خود را ازدست داد .او علاقه خاصی به شهرسازی اصفهان داشت . این گرایش وعلاقه را می توان درلابلای آثارارزنده اش جستجو کرد .

مهندس “قهاری ” گفت : پس ازاین که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی به مدت یک سال معرفی شد ، مهندس “میرمیران ” سعی کرد این امر را تداوم بخشد و اصفهان را به عنوان یک پایتخت دائمی استحکام بخشد.

او از بانیان راستین روز معمار بود و به ثبت رساندن این روز را بسیار مهم تلقی می کرد. مهندس ” هادی میرمیران ” هم چنین موزه ملی معماری را به وجود آورد.

مهندس “هادی میرمیران ” درسال ۱۳۲۳ به دنیا آمد .

او پس از فارغ التحصیل شدن از دانشکده هنرهای زیبای تهران درسال ۱۳۴۷ به فعالیت جدی در راستای ارتقاء معماری ایران پرداخت.

 کنسول گری ایران درفرانکفورت ، ایستگاه متروی میرداماد ، ساختمان بانک توسعه ، ساختمان استانداری تهران، طرح کتابخانه شیراز، کانون وکلای دادگستری ، طرح اصفهان ،طرح جامع شیراز، مجموعه کریم خان ، مجموعه حکیم درشیراز، طرح شهرجدید بهارستان ، انتشار کتاب ها ومقالات علمی در زمینه معماری ایران ، تدریس دردانشگاه معماری ، از جمله فعالیت های وی درطی سال ها تلاش وپشتکار بود که کارنامه درخشان وی را رقم زد .

منبع:www.tebyan.net

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی