لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گفته‌ی پرویز مختاری، معماری مدارس یکی از اهدافی است که این انجمن دنبال می‌کند و خواستار آن است تا در جامعه توجه بیش‌تری به آن شود.
این عضو هیات امنا و دبیر کمیته معماری مدارس و فضاهای آموزشی انجمن مفاخر معماری ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ در خوزستان، اظهار کرد: کوشش‌هایی که در جوامع بشری وجود داشته و دارد منجر به این می‌شود تا نیروی کار و اندیشه ماهری را که هر کشوری وجود دارد، به‌دست آورد؛ در واقع نیروی انسانی هر کشور ارزش آن جامعه را مشخص می‌کند.
وی افزود: نیروی جوان از دبستان تا دانشگاه از کانال فضاهای آموزشی گذر می‌کند و این فضاها آن چنان اثر بخش هستند که ماندگاری خاطرات را در ذهن شخص ایجاد می‌کند و سبب می‌شود آن خاطرات در تمام طول زندگی فراموش ناشدنی شوند.
مختاری خاطرنشان کرد: هر کوشش بشری به سویی سوق پیدا می‌کند که می‌خواهد نارسایی‌ها و مشکلات پیش‌ رو را از جلو بردارد و به عبارت دیگر وضع موجود را به مطلوب تبدیل کند.
او اضافه کرد: در حال حاضر اگر ما به جامعه خود نگاه کنیم، می‌بینیم آن چنان که باید با آن پیشینه ارزشمندی که داریم، نمی‌توانیم جایگاه واقعی خود را در جهان داشته باشیم و عمده‌ترین دلیل آن شاید این است که یا نیروی ماهر و اندیشمند ما متناسب با جامعه امروز پرورده نشده و یا اگر هم پرورده شده از کشور خارج شده که هر ساله شاهدیم تعداد زیادی از نخبه‌گان از کشور خارج می‌شوند.
دبیر کمیته معماری مدارس و فضاهای آموزشی انجمن مفاخر معماری ایران، با اشاره به ساخت و سازهای معماری شهرهای و روستاها تصریح کرد: عمده‌ترین ساختمان‌های عمومی در شهرها و روستاها متعلق به فضاهای آموزشی و مدارس است و این فضاها نه تنها اثر خود را در دوران تحصیل بر نوجوانان و جوانان ما می‌گذرد بلکه سیمای شهر و روستای ما را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
او یادآوری کرد: در گذشته برای معماری مدارس از فرهنگی غنی و ارزنده‌ای برخوردار بوده‌ایم که بر جهان اثر گذاشته است. نمونه‌اش از دوره هخامنشی و ساسانی دانشگاه جهانی جندی‌شاپور، از دوره سلجوقی نظامیه‌ها و از عصر حاضر دارالفنون را داریم. دارالفنون معماری مدرن و جدید در ایران شناخته می‌شود ولی آن چنان که باید تا امروز پی گرفته نمی‌شود و مدارس ما هم‌اکنون از هیچ شاخصه امروزی برخوردار نیستند و با تحولاتی جهان امروز رشد فن‌آوری مدارس ما هنوز به شیوه‌های کاملا قدیمی از دوره مدرن هم عقب‌ترند ساخته می‌شود و مدارس ما از فضای معماری شایسته‌یی برخوردار نیستند. این در حالی است که سرمایه و بودجه‌های عظیمی از سوی دولت و خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت مدارس هزینه می‌شود.
وی افزود: خواسته ما این است تا توجه دولت، مسؤولان آموزش و پرورش به این سو رود تا با دید معمارانه به ساخت و ساز مدارس توجه کنند و به نظر می‌رسد این امر می‌تواند برای آینده ما راه‌گشا و موثر باشد.
مختاری عنوان کرد: امسال اولین سالی است که به همت انجمن ۲۴ مهرماه و روز پیوند اولیا مربیان به عنوان روز معماری مدارس و این هفته به نام هفته معماری مدارس مطرح شده است و توجه به ساخت و ساز مدارس و کیفیت ساختمان مدارس جلب شده است.
وی به‌عنوان نمونه متذکر شد که چندی پیش شاهد بودیم که دستور تخریب حدود ۱۲۰ مدرسه تاریخی خوزستان از سوی استانداری صادر شد که بسیار مورد اعتراض قرار گرفت و ما به امروز نمی‌دانیم تا چه حد این کار مورد توجه قرار گرفت و این در حالی است که این مدارس ارزش بسیار زیادی از لحاظ معنوی و معماری دارند و شناسنامه مردم و کشور به حساب می‌آیند.
مختاری تاکید کرد: مدارس ما در گذشته به عنوان نمونه و الگو در جهان اثر داشته و متناسب با آن امروز نیز مدارس ما باید در جهان آن اثر گذاشته را داشته باشند.
وی ابراز کرد: فضا و تجهیزات مدارس امروز ما باید متفاوت و با تکنولوژی روز دنیا متناسب باشد و امید است ساخت مدارس از این حالت به بی‌برنامه‌گی و پراکندگی خارج شود.

منبع: سایت ایسنا- یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی