لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

یک کارشناس معماری و شهرسازی معتقد است: تاکید بر اجرای خصوصی سازی با حضور قانونی تشکلهای غیردولتی در برنامه ریزیها و تصمیم گیریها هویت پیدا می کند

«فرید نائینی» روز سه شنبه به مناسبت هفته معماری در گفتگو با ایرنا، اظهار داشت: امروز تعداد زیادی از تشکلهای فنی و مهندسی در سطح کشور فعالیت می کنند، اما این ظرفیتها تاکنون بشکل جدی و قانونی مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: در برخی مواقع تشکلهای فنی و مهندسی بطور غیررسمی مورد مشاوره و تبادل نظر با دستگاههای دولتی قرار می گیرند، اما این امر کافی نیست و باید در قوانین و مقرراتی که از سوی مجلس شورای اسلامی مدون می شود بطور شفاف جایگاه تشکلها مشخص شود.

نائینی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان تهران دارای چندین هزار عضو است که باید از این توانمندی بشکل دقیق و جدی در امر ساخت و ساز کشور بهره گیری شود.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر بدنه و فضای ساخت و ساز ایران در اختیار غیرحرفه ای ها است که این امر به کشور ضربه می زند.

نائینی گفت: در زمینه معماری و در رابطه با هویت معماری کشورمان در تعامل با تجدد گرایی(مدرنیزم)، ضعف اصلی در مباحث نظری است به طوری که امروز دانشگاههای کشور در حوزه نظری از جمله مباحث معماری و شهرسازی با ضعف مواجه هستند و پیامد این امر در حوزه اجرایی نیز مشهود است.

به اعتقاد وی، در حوزه معماری و شهرسازی نیازمند طرح مباحث دقیق نظری هستیم تا از بلاتکلیفی و وضعیت مغشوش و مغلوط فعلی خارج شویم.

وی یادآور شد: ایران دارای اندوخته عظیمی از هنر معماری است لذا باید مدافع هویت معماری کشورمان در برابر هجوم مدرنیزم باشیم، ضمن آنکه نحوه تعامل با آن را نیز باید بشکل دقیق مورد مطالعه قرار دهیم.

نائینی خواستار توجه به تشکلهای فنی و مهندسی بشکل قانونی در تدوین پنجمین قانون توسعه کشور شد، زیرا مشارکت آنها در برنامه ریزی زمینه ساز همکاری آنها در اجرا است.

سوم اردیبهشت ماه مصادف با زادروز معمار و ریاضیدان برجسته قرن یازدهم شیخ بها الدین محمد (شیخ بهایی) است که امسال به عنوان روز معمار، معماری و توسعه پایدار نامگذاری شده است.

هفته معماری تا نهم اردیبهشت ماه جاری تعیین شده و در سطح کشور برنامه های گوناگونی به همین مناسبت برگزار می شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – اردیبهشت  ۱۳۸۶

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی