لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

رییس انجمن مفاخر معماری ایران پیشنهاد کرد: با توجه به نامگذاری سال ۸۶ به عنوان سال معرفی استان سمنان به ایرانیان و جهانیان، آیین بزرگداشت هشتصد و بیست و پنجمین سالگرد تولد مولانا در این استان برگزار شود.

«سید علیرضاقهاری» روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا در سمنان گفت: با توجه به وجود مزار و مقبره بایزید بسطامی و عرفای نامدار ایرانی در این استان، بهترین جایگاه برای بزرگداشت مولانا شهر بسطام در شاهرود است.

وی با بیان اینکه پیشینه این استان از نظر عرفان هنوز ناشناخته مانده است گفت: در کشور نیز تاکنون کار زیادی برای معرفی مولانا انجام نشده است و سال ۸۶ بهترین فرصت برای معرفی این استان و برگزاری مراسم بزرگداشت ماندگار برای مولانا در استان سمنان است.

مولانا جلال الدین محمد معروف به مولوی در ششم ربیع الاول سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ به دنیا آمد و در سال ۶۷۲ در قونیه دار فانی را وداع گفت.

از این شاعر و عارف نامدار چندین اثر مهم از جمله مثنوی، دیوان غزلیات، فیه ما فیه، مکاتیب و مجالس بر جای مانده است.

قهاری با اشاره به عبور زائران امام رضا (ع) از استان سمنان به عنوان «دروازه خراسان» یاد کرد و گفت: این موضوع باید در سال ۸۶ به عنوان یکی از شاخصه های اصلی این استان معرفی شود.

وی گفت: برای معرفی استان سمنان در سال ۸۶ به برنامه ریزی نیاز است و در آن لازم است به هویت معماری شهرها و روستاها، بزرگداشت مفاخر علمی، ادبی و هنری، برگزاری مسابقات سراسری ورزش با عنوان جام سمنان و نظایر آن توجه ویژه شود.

وی پیشنهاد تهیه سفرنامه مصور از استان، توزیع بن رایگان برای بازدید از این استان، ایجاد پژوهشکده سمنان شناسی و تدوین کتاب سمنان را ارائه کرد.

رییس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: مدیران ارشد استان سمنان در سال آینده برای معرفی ببیشتر قابلیت های این استان، بزرگترین سایت دانشگاهی ایران و پژوهشکده تمدنهای حاشیه کویر را در این استان ایجاد کنند.

انجمن مفاخر معماری ایران سال ۸۶ را به عنوان سال معرفی استان سمنان به ایرانیان و جهانیان نامگذاری کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا-اردیبهشت ۱۳۸۶

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی