لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران در گفتگو با میراث آریا (chtn) ضمن بیان این مطلب افزود: به زودی انجمن مفاخر معماری ایران طی نامه ای به رئیس جمهور، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار اقدام و پیگیری برای ثبت ملی و سپس تلاش برای ثبت جهانی نام خلیج فارس می شود.

سید علیرضا قهاری در ادامه خاطرنشان کرد: با مشارکت بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس می توان برای جهانی خایج فارس اقدام کرد.

به گفته عضو جامعه مهندسان معمار ایران: براساس گزارش ها و شواهد موجود، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز معترفند که نام خلیج فارس در هزاران سال پیش نیز آورده شده به طوری که هم اکنون مدارکی دال بر وجود آثاری از دوره ساسانی در موزه کویت به نمایش گذاشته شده است.

این کارشناس ارشد معماری اضافه کرد: در این راستا، مسوولان فرهنگی از جمله سازمان میراث فرهنگی، در جهت هم گرایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف جلوگیری از تفرقه افکنی و ضدیت، نام خلیج فارس را تحت هر عنوان مانند میراث فرهنگی، طبیعی یا معنوی در فهرست آثار ملی و سپس در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسانند.

قهاری با اشاره به این که نام خلیج فارس و به همراه آن بندر سیراف، در طول تاریخ، به عنوان معبر آبی شناخته شده بود اظهار داشت: بندر سیراف یکی از بنادر تجاری مهم جهان اسلام تا قرن ۱۲ به شمار می رفته است.

این مقام مسوول در انجمن مفاخر معماری ایران تاکید کرد: در زمان امپراطوری هخامنشی و در شمال خلیج فارس، دوازده کاخ هخامنشی وجود داشته از سویی دیگر سنگ نوشته خارک نیز بر نام ماندگار خلیج فارس دلالت دارد.

منبع: سایت میراث فرهنگی – اردیبهشت ۱۳۸۸

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی