لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

معماری و میراث فرهنگی: عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در هفته معماری (سوم تا نهم اردیبهشت ماه) سال جاری یکی از موضوع های اصلی و مورد بحث گسترش استفاده از فناوری های نوین ساختمانی است.

انوشه منصوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد:

کارشناسان بحث ساخت و ساز بر این باور هستند که تنها راه عبور از معضلات مبتلا به این بخش در کشور رشد و توسعه صنعتی ساختمان و فناوریهای نوین مربط به آن است.

دولت با مدیریت وزارت مسکن وشهرسازی در سال جاری برنامه واگذاری زمین به استعداد ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی را در برنامه دارد که در این ارتباط ساخت و ساز صنعتی سهم ۱۰ تا ۱۵ درصد را دارد.

دبیر شورای فناوری معماری خاطرنشان ساخت: معماری پایدار و هویت بخشی به شهرها از جمله مطالب دارای اهمیتی است که در دوسال گذشته به این مهم توجه شده و مراکز دانشگاهی، نهادهای عمومی و سازمانهای مردمی به بحث و بررسی پیرامون آن پرداخته اند.

منصوری تاکید کرد: بهره گیری از فناوری های نوین در بخش ساخت و ساز، علاوه بر افزایش سرعت ساخت، موجب صرفه جویی در مصرف انرژی، سبک سازی و مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله پیامد افزایش عمر مفید بنا را به دنبال دارد.

وی با یادآوری اینکه روش های سنتی و منسوخ ساخت و ساز در رفع نیاز مسکن مردم پاسخگو نیست، گفت: کشور ما برای این بخش نیاز به برنامه ریزی دقیق و تحت کنترل درآوردن شاخص های اساسی و ذی نقش ر بوجود آوردن چالش ها را دارد.

دبیر شورای فناوری معماری اضافه کرد: ارتقای جایگاه معماری مناسب در کشور و منطبق با فرهنگ و اقلیم این سرزمین می تواند نقش بسزایی در بهبود زندگی مردم بویژه در حوزه شهری داشته باشد.

منصوری با بیان اینکه پس از مساله اجرای قانون اساسی، برنامه چشم انداز ۳۰ ساله و حمایت از طبقات کم درآمد و محروم جامعه بزرگترین دغدغه مسئولان کشور محسوب می شود، گفت: ما نیازمند طرحی جامع و فراگیر برای پاسخگویی به آحاد جامعه در زمینه های مختلف هستیم.

این کارشناس بر لزوم بهره گیری از تمام منابع در اختیار برای تحقق هدف توسعه صنعتی در بخش ساخت و ساز تاکید کرد و گفت: تحقق هدف احداث ۱۵ میلیون واحد مسکونی در چارچوب برنامه ۱۰ ساله نیاز به استفاده از روش صنعتی با تاکید بر فناوریهای نوین ساخت و ساز امکان پذیر است.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی در زمان حاضر دو میلیون واحد مسکونی در کشور کمبود وجود دارد که علاوه بر آن سالانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار ازدواج در کشور به ثبت می رسد.

منصوری، اهمیت فرهنگ سازی، آموزش و ترویج بومی کردن ساخت و سازها را در کشور یادآور شد و گفت: انجمن مفاخر معماری ایران با بهره گیری از مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و نهادهای اجرایی تلاش می کند تا مساله گسترش استفاده از فناوری های نوین را در جامعه به عنوان یک اصل مطرح سازد.

سوم اردیبهشت ماه که سالروز تولد شیخ بهاالدین محمد (شیخ بهایی) ریاضیدان، معمارو شهرساز قرن یازدهم است، همه ساله به طرح موضوعهای گوناگون در حوزه معماری و مطالب مرتبط با آن اختصاص دارد.

منبع: باشگاه مهندسان ایران-بهار۱۳۸۷

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی