لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه فرهنگ_ پیشنهاد تشکیل شورای عالی معماری مساجد به نهاد ریاست جمهوری ارائه شده و در صورت تشکیل این شورا، معماران با سابقه، متخصصان و آگاهان علوم دینی در آن حضور خواهند داشت.
“حسین سلطان زاده”، دبیر کمیته گرامیداشت معماری مساجد و عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری با بیان این مطلب گفت:« پیشنهاد تشکیل شورای عالی معماری مساجد به سایر نهادهای مرتبط مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز ارائه شده است، اما این نهادها هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده اند. پیش از این ما بر سر تشکیل انجمنی با همین عنوان به توافق رسیده بودیم اما چون احتمال به تعویق افتادن تشکیل آن به دلیل مسائلی مانند ثبت مرکز وجود داشت، تصمیم گرفتیم یک شورای مردمی برای رسیدگی به معماری مساجد تشکیل دهیم.»
سلطان زاده با بیان اینکه تشکیل این شورا نیازی به تصویب نهادهای رسمی ندارد، افزود:«
مذاکرات ما با تمام نهادهای مرتبط ادامه دارد، اما به دلیل اینکه قرار نیست این شورا از بودجه عمومی استفاده کند، نیازی به تصویب دولت یا مجلس وحتی شورای شهر برای شروع کار نداریم.»
وی با بیان اینکه مقامات رسمی در این اجمن حضور نخواهند داشت، ادامه داد:« هدف ما از تشکیل این شورا، ایجاد یک نهاد تشریفاتی نیست زیرا متاسفانه در کشور ما نهادهای علمی نیز به سمت سیاسی شدن پیش می روند و نهاد مستقل علمی در زمینه معماری وجود ندارد.»
این عضو انجمن مفاخر عنوان کرد:« در حوزه معماری نهادهای بسیاری همچون وزارت مسکن، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری‌، دفاتر فنی وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها، کار اجرایی انجام می دهند امادر حوزه دانش معماری، هیچ نهاد مقتدری وجود ندارد که تولید علمی انجام دهد. دانشگاه‌ها نیز که وظیفه چنین کاری دارند، در عمل تبدیل به آموزشگاه شده اند به همین دلیل نیاز به داشتن چنین شورایی به شدت احساس می شد.»
سلطان زاده با بیان اینکه شاهکار معماری در لحظه خلق نمی شود، اظهارداشت:« اگر غرب، امروز در حوزه معماری پیشرفت‌هایی داشته است، به این دلیل است که از این علم به طور دائم حمایت مادی و معنوی شده است. با ساختمان سازی نمی توان پشتوانه علمی این رشته را تقویت کرد. کاری که ۸۰ سال است ما انجام می دهیم.»
وی با بیان اینکه تشکیل این شورا از به هدر رفتن پول وسرمایه مادی نیز جلوگیری می کند گفت:« معماری یکی از حوزه‌هایی است که مردم و حتی مسئولان نسبت به آن آگاهی کمی دارند. به عنوان مثال ما امروز بناهایی با صرف هزینه دو میلیارد می سازیم، اما نهادهای سفارش دهنده چنین پروژه ای را به افرادی که تجربه معماری دارد، واگذار نمی کنند بنابراین تشکیل این شورا به فرهنگ سازی در این حوزه نیز می تواند کمک بسیاری کند.»

خبرگزاری میراث فرهنگی