لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

نکوداشت زنده یاد محمدکریم پیرنیا این هنرمند معمار فقید به همت انجمن مفاخر معماری ایران و کانون‏‎ ‎مهندسان معمار دانشگاه تهران در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد‎.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که شامگاه ۲۷ شهریور با حضور‎ ‎جمعی از هنرمندان، معماران و دانشجویان این رشته برپا شده بود، بعد از پخش نماهنگی‎ ‎از زندگی محمدکریم پیرنیا، غلامحسین معماریان از چگونگی شکل گیری و انتشار کتاب‌‏‎ ‎این زنده یاد سخن گفت‎.

معماریان که سال ۱۳۶۱ برای نخستین بار در‏‎ ‎بازگشت از ایتالیا با محمدکریم پیرنیا دیدار کرده و بعد از آن در سال ۶۵ به عنوان ‎دستیار این استاد وارد دانشکده هنرهای زیبا شده بود، گفت: آن زمان به عنوان یک‎ ‎دانشجوی معماری در ایتالیا با مشکل منابع و مراجع مواجه نبودم، در حالی که این ضعف‎ ‎به شدت در ایران دیده می‌شد و متاسفانه کتاب‌های زیادی در حوزه معماری اسلامی و‏‎ ‎ایرانی وجود نداشت‎.

او با اشاره به جایگاه ویژه پیرنیا در این‎ ‎عرصه عنوان کرد: ایشان تاکید داشتند که این کتاب‌ها حتی به صورت دستی چاپ و در‎ ‎اختیار علاقمندان قرار گیرد. در حالی که دوستان اعتقاد داشتند کتاب‌های ایشان باید‏‎ ‎با حاشیه‌هایی پیرامون آن چاپ شود، اما به زعم بنده وضعیت جسمی ایشان به گونه‌ای‎ ‎نبود که در این عرصه درنگ کنیم‎.

او پیرنیا را همچون گنجی دانست که باید در آن زمان‎ ‎از دستاوردهایش استفاده می‌شد و گفت:‌ در آن سال‌ها کمتر کسی جرات آن را‏‎ ‎پیدا می‌کرد که تنها دانشکده معماری را ترک کند. البته این اتفاق باعث شد ایشان نزد‎ ‎معماران قدیمی آموزش و تخصص ببینند و چنین کتاب‌هایی را به عنوان دستاوردهای خود در‎ ‎اختیار جامعه معماری قرار دهند‎.

او ادامه داد: سال ۶۵ اولین کتاب ایشان با عنوان «‎شیوه‌های معماری ایرانی» را آغاز کردم.در این کتاب، کل تاریخ معماری ایران به روش‎ ‎ایشان تدوین شده است و خوشبختانه کتاب در زمان حیاتشان منتشر شد. هرچند که برای‎ ‎پیدا کردن ناشر با مشکلات متعددی روبه‌رو شدیم و حتی دانشکده‌ هنرهای زیبا و یا‎ ‎دانشگاه یزد حاضر به چاپ کتاب نشدند‎.

به گفته معماریان، کتاب دوم او نیز در زمان حیات‎ ‎پیرنیا با عنوان «آشنایی با معماری اسلامی» منتشر شد. تمام کتاب حاصل چهار جلسه‎ ‎پرسش و پاسخ با ایشان بود. کتاب سوم نیز همان شیوه شناسی استاد پیرنیاست که با‎ تغییراتی با عنوان «سبک شناسی معماری ایرانی» منتشر شد و چند صد دانشجو برای جمع‎‎آوری نقشه‌های این کتاب کمک کردند‎.

صادقیان از استادان معماری دانشگاه یزد نیز‎ ‎در بخش دیگری از این نشست گفت: ارزش ایشان برای ما یزدی‌ها بسیار زیاد است، زیرا‎ ‎یزد به عنوان اولین شهر خشت خام و دومین شهر نمونه هنر،استادی را در دامان خود‎ ‎پرورش داد که علاقه بسیاری به هنر معماری داشت و علاوه بر آن شعر، خط و موسیقی را‎ ‎تعقیب می‌کرد. چه بسا که ایشان زمانی که به نقش جهان وارد شدند گفتند زمزمه‌های شور‎ را شنیدم‎.

اطلاعات – تاریخ خبر: سه شنبه ۲۹شهریور ۱۳۹۰