لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

پرویز پورفرخی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: خلیج فارس به استناد تاریخ مستندی که از سیاحان، جغرافی دانان و مورخان در کتب، نسخ خطی و کتیبه های باستانی بر جای مانده، از ابتدا تا همیشه تاریخ، خلیج فارس بوده و خواهد ماند.

وی ادامه داد: در این میان عده ای با بی اخلاقی و تحت تاثیر جریانات سلطه حاکمان سیاسی دنیا، این حقیقت را نادیده گرفتند و آن را به خلیج فارس تغییر نام دادند، که کلیه اندیشمندان، جغرافی دانان و موسسات پژوهشی سراسر دنیا با این اقدام مخالفت کرده و برای اثبات خلیج فارس تلاش کردند.

پورفرخی افزود: خلیج فارس شاخه های فرهنگی فراوانی دارد که یکی از آن ها آیین دریانوردی و هنرهای اجرایی (نقالی) است. برهمین اساس معرفی آیین و فرهنگ های خلیج فارس که جنبه تاریخی دارد بر اصالت و هویت آن تاکید و شعار صلح و امنیت خلیج فارس را در سراسر جهان پراکنده می‌کند.

وی عنوان کرد: آیین دریانوردی مربوط به آداب فرماندهی، آداب تشخیص وضعیت دریا، نظام و سلسله دریانوردان و آواهای آن ها است. میراث فرهنگی با تکیه بر این هویت ها، ثبت جهانی میراث معنوی آیین دریانوردی را مطرح کرده و اقدامات پژوهشی را انجام داده است.

پورفرخی بیان کرد: لایه های پژوهشی ثبت جهانی آیین دریانوردی به پایان رسیده و مدارک طی مرحله جدیدی به کارشناسان بین المللی معرفی شده است. مرحله پایانی تکمیل پرونده ثبت جهانی، پیوند خوردن مستندات تاریخی به پرونده است که درحال حاضر آن را پیگیری و کامل می‌‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی آیین دریانوردی خلیج فارس همه ملل به شعار اصلی ایران یعنی صلح و آرامش پی می‌برند و در کنار آن با آداب و رسوم، نحوه زندگی، شغل دریانوردی و بسیاری دیگر از مظاهر فرهنگی ایرانیان ساکن حاشیه خلیج فارس آشنا می‌شوند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران