لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

خبرگزاری فارس: محسن حبیبی چهره ماندگار معماری ایران در مراسم بزرگداشت روز معمار گفت: معماری ایرانی در ترکیب با آب،‌باد، خاک،‌گیاه و نور شعری می‌شود که برای شناخت آن باید هم شاعر بود هم عارف.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، مراسم بزرگداشت روز معمار که با حجم بسیاری از پیام‌های مسئولان و معماران به همین مناسبت همراه بود، شب گذشته در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در آغاز این مراسم پیام‌های «علی نیکزاد» وزیر راه و شهرسازی، و «فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز معمار خوانده شد.

همچنین «سیدمهدی هاشمی» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق، سیدعلیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری،‌فرزانه عطا‌اللهی رئیس کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران،‌حمید ماجدی رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد،‌عبدالحمید اشراق و بیژن شافعی نیز به مناسبت بزرگداشت روز معمار پیام‌هایی جداگانه ارسال کرده بودند.

جایزه معماری میرمیران بین‌المللی می‌شود

در ادامه ایرج اعتصام مدیر عامل بنیاد میرمیران و رئیس هیئت داوران جایزه معماری میرمیران به تشریح اهداف و فعالیت‌های این بنیاد پرداخت.

اعتصام به تشکیل بنیاد میرمیران اشاره کرد که به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی زنده‌یاد سیدهادی میرمیران در زمینه آینده معماری ایران و نقش نسل جوان معمار در اعتلای آن، حتی تا آخرین روزهای حیاتش مطرح بود و بعد از درگذشت او با تشکیل بنیاد میرمیران دغدغه همیشگی او صورت عملی به خود گرفت.

وی در ادامه به فعالیت‌های این بنیاد اشاره کرد و گفت: بنیاد میرمیران علاوه بر همکاری با نهادهای مختلفی در زمینه مسابقات معماری، برنامه‌های مستقل خود را نیز در زمینه برگزاری مسابقات طراحی و جایزه معماری میرمیران و بزرگداشت روز معمار نیز دارد که تاکنون ۵ دوره این جایزه معماری برگزار شده است.

اعتصام از برگزاری این جایزه معماری به صورت بین‌المللی خبر داد و گفت: شرکت بیش از ۲۷۰ علاقه‌مند در این مسابقه نشان دهنده توفیق و علاقه‌مندی نسل جوان به آن است که امیدواریم در دوره آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود و بتوانیم از همکاری محمود گلابچی که کرسی استادی معماری را در یونسکو در اختیار دارند، برای ورود به یونسکو استفاده کنیم.

معماری ایرانی شعری است که برای شناخت آن باید شاعر و عارف بود

در ادامه این مراسم محسن حبیبی معمار و شهرساز که به عنوان چهره ماندگار معماری و شهرسازی در سال ۹۰ معرفی شده است، درباره برگزاری مسابقات معماری میرمیران با موضوع ۴ عنصر آب، باد،‌خاک و گیاه گفت: اگر نگاهی به معماری ایران در روزگاران کهن داشته باشیم خواهیم دید که چهار عنصر «آب، باد،‌خاک، گیاه» به همراه عنصر ازلی «نور» همیشه با حکمت خسروانی آمیخته بوده است و بعد از دوران اسلامی نیز تجلی این نگاه را در حکمت اشراق می‌بینیم. این حکمت و بازنمود آن در معماری در هر زمانه‌ای تعریفی متفاوت داشته است و امروز هم با نگاهی به معماری خودمان این چهار عنصر زمینی را به همراه عنصر ازلی نور درآمیخته با معماری قدرتمند ایرانی می‌بینیم که این آمیختگی گاه واقعی و روشن و گاه تمثیلی و استعاری است.

رئیس سابق دانشکده هنرهای زیبا، معماری ایرانی را که آمیخته با عناصر طبیعی است، شعر خواند و گفت: این نوع معماری ایرانی با ترنم آب، نجوای باد،‌ با خاک و سنگ،‌رنگ و نور و همچنین طعم گیاه در هماهنگی است.

او خاک را در حکمت ایرانی نماد ماده عنوان کرد که نور را در خود جذب می‌کند و در آمیزش با آب نماد بازآفرینی و خلقت می‌شود،‌معماری هم در خاک فرو می‌رود و سر به آسمان برمی‌دارد. آب هم در حکمت ما نماد حیات و زندگی،‌ نماد آیینه‌گی و منعکس کننده مجاز و واقعیت است. آب روح مکان را تعریف می‌کند و معماری ما سرشار از گفت‌وگوی مجاز و واقعیت است.

او همچنین باد را نماد جوش و خروش عنواد کرد که از سویی طوفان و از سویی نسیم است،‌گیاه نماد زندگی،‌بالندگی و باروری است که همه این عناصر در ترکیب با معماری ایران شعری را می‌سرایند و در زمان پایدار می‌مانند.

حبیبی با تأکید بر این که در معماری ما آب،‌ گیاه، باد،‌نور سخن می‌گویند گفت: معماری ایرانی نمادی است از خرمی،‌خرسندی، شادی و سرزندگی که در ذهن معمار عناصر ۴ گانه همراه با نور در هم می‌آمیزند.

این استاد معمار در خاتمه تصریح کرد: معماران ایرانی نشان داده‌اند که موفق بوده‌اند و برای شناخت این معماری باید هم شاعر بود و هم عارف.

جایگاه میرمیران در معماری ایران استثنایی است

داراب دیبا رئیس هیئت داوران جایزه معماری میرمیران سخنران بعدی این مراسم بود که بیانیه هیئت داوران را خواند.

داراب دیبا با تقدیر از معمارانی چون محسن حبیبی ، دکتر ماجدی‌، محمود گلابچی‌، ایرج اعتصام‌‌، علیرضا قهاری و … که در جهت حفظ و ارتقاء معماری تلاش کرده‌اند گفت: متاسفانه ما خیلی مظلوم هستیم و چهره خوبی در جهان نداریم اما علیرغم آن هرگاه یک ایران به محافل بین‌المللی حضور پیدا کرده آنها متعجب می‌شوند که چنین جامعه مدنی در ایران وجود دارد.

او با اشاره به یکی از معتبرترین مجلات معماری جهان که در یکی از شماره‌های خود به معماری ایران پرداخته است گفت: این شماره از مجله به هنرمندان و معماران ایرانی اختصاص دارد و اختصاصا یک مقاله درباره زنده یاد سید هادی میرمیران در آن به چاپ رسیده است.

داراب دیبا با اشاره به جایگاه ویژه سیدهادی میرمیران در معماری ایران گفت: چهل سال است که معماری معاصر ایران را دنبال می‌کنم و معتقدم در این سه دهه بعد از انقلاب جایگاه میرمیران استثنایی است،‌ من شاهد بوده‌ام که چگونه میرمیران میراث جاویدان فرهنگی ایران را گرفت و با بیانی جدید در چارچوب جهانی عرضه کرد.

وی از بین‌المللی شدن جایزه معماری میرمیران ابراز خرسندی کرد و گفت: معماری ایران در عرصه‌ بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد و جایگاه ما استثنایی است اما متاسفانه تبلیغات پیرامون معماری ایران ضعیف بوده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به ششمین جایزه معماری میرمیران و هنرمندان شرکت‌کننده در آن پرداخت و خاطر نشان کرد: آثار بسیاری خوبی در این دوره ارائه شد ولی باز هم تاکید می کنم که اندیشه مقدم بر خط است زیرا بسیاری از نوشته‌های این جوانان درباره آثارشان اهمیت ویژه‌ای دارد و قطعا هرکدام از این مطالب یک رساله محسوب می‌شود که با گذشت سه دهه هیچ گونه تقلیدی در آن دیده نمی‌شود.

دیبا به نحوه داوری‌ها اشاره کرد وگفت: امسال ۲۷۰ اثر به دست ما رسید و هیات داوران حتی اگر در مورد یک اثر به یک نظر مثبت می‌رسید آن را نگه می‌داشت و دوباره در دور بعدی مورد ارزیابی قرار می‌داد.

او همچنین به نگاه متفاوت اعضای هیات داوری اشاره کرد و افزود: عباس کیارستمی با نگاهی جدید آثار را مورد داوری قرار داد و به نو بودن عقاید توجه داشت. کاتوزیان وسواس زیادی روی شهر داشت و مهندس جواهریان بر عناصر جاویدان تاکید ویژه داشت و هر کدام از ما از دریچه متفاوت این کارها را ارزیابی کردیم تا در نهایت به ۱۵ طرح منتخب و شش اثر برگزیده آن رسیدیم.

در پایان این مراسم نیز جوایز برگزیدگان اهدا شد.

خبرگزاری فارس