لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مراسم رونمایی نخستین جلد از کتاب معماران ایرانی به همت انجمن مفاخر معماری ایران و با حضور تنی چند از معماران معرفی شده در این کتاب روز شنبه این هفته در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
عکس: احمد نادری
به گزارش دنیای اقتصاد، در این مراسم که با یک ساعت تاخیر آغاز شد، برخی از معماران معاصر که بیوگرافی و آثار آنها در کتاب معماران ایران منتشر شده حضور داشتند.
در این مراسم علیرضا قهاری، رییس انجمن مفاخر معماری ایران، با اشاره به مشکلات انتشار این کتاب افزود: با توجه به اینکه چاپ کتاب‌های مرجع برای معرفی مشاهیر در کشورها سابقه چندان طولانی نداشته و در راستای آن، توجه چندانی به گردآوری بیوگرافی معماران و آثار ارزشمند آنها نشده است، به همین لحاظ انتشار کتاب معماران ایران اگرچه گام موثری در معرفی این هنرمندان بود، اما کاری بس سخت و دشوار بود که به همت انجمن مفاخر معماری ایران و معماران معاصر معرفی شده در این کتاب، بعد از ۳سال تلاش تهیه، تدوین و منتشر شد.
وی افزود: انتشار این کتاب می‌تواند نسل جدید را با زوایای مختلف زندگی و آثار برخی از معماران معاصر آشنا ساخته و در جهت دستیابی جوانان به خودباوری کمک‌ کرده و مسوولیت سنگین مسوولان نسبت به حمایت و پاسداری از تلاش این هنرمندان را بیش از پیش آشکار سازد.
وی ضمن تشکر از معمارانی که انجمن مفاخر معماری ایران را در تهیه و گردآوری اطلاعات این کتاب یاری رساندند، ابراز امیدواری کرد: چاپ و عرضه این کتاب بتواند سایر معماران را برای معرفی آنها و آثارشان در جلدهای بعدی این کتاب مشتاق کرده و همکاری آنها را با این انجمن بیش از پیش استمرار بخشد.
محمدرضا بهمن‌پور، ناشر کتاب معماران ایران، یکی دیگر از سخنرانان در مراسم رونمایی این کتاب بود.
وی انتشار کتاب مذکور را تجربه‌ای تازه برای معماران ایرانی و آثار آنها دانست و افزود: با توجه به اینکه معماران بخش مهمی از فرهنگ، اجتماع و طراحان سازه‌های فیزیکی موجود در کشور را تشکیل می‌دهند، اما پیش‌ از این هیچ کتابی برای معرفی مستقیم این معماران و آثار ارزشمند آنها در ایران منتشر نشده بود که امیدواریم به همت انجمن مفاخر ایران و با انتشار جلدهای بعدی این کتاب، نقیصه‌های موجود در این زمینه برطرف شود.
وی با بیان اینکه وجود مشکلات و نواقص احتمالی در این اثر را باید به حساب اولین تجربه انتشار چنین اثری در کشور گذاشت یادآور شد: به جرات می‌توان گفت که این کتاب در طول دوران ۱۰۰ ساله اخیر نشر کم‌نظیر یا بی‌نظیر بوده است.
بنابراین گزارش، علی دهباشی، مدیرمسوول مجله بخارا که ویراستاری این کتاب را برعهده داشته نیز در این مراسم، طی سخنانی ابراز داشت: بسیار ارزشمند است که عده‌ای صاحب درد حاصل کار و تلاش تعدادی از معماران معاصر را در تاریخ معماری ایران به نشر درآوردند، ضمن اینکه قرارگیری ترکیب ۲۰یادداشت کوتاه و بلند، از سوی برخی معماران معرفی شده در این اثر بر پیشانی کتاب معماران ایران گواه رضایت نسبی این معماران و تقاضا برای افزایش جلد این کتاب است.
وی با بیان اینکه انتشار این کتاب پاسخگوی نیاز علاقه‌مندان برای شناسایی فرهنگ عظیم و غنی معماری ایران نیست، تصریح کرد: اگر چه برای یافتن مداخل و منابع گردآوری اطلاعات کتاب مذکور به خلاءهای موجود در حوزه معماری ایران و غفلت‌های پیشین در این زمینه پی برده‌ایم، اما امیدواریم نسل حاضر و نسل‌های آتی که به عنوان محقق، پژوهشگر معمار و …
به این کتاب مراجعه می‌کنند بتوانند با بخشی از آثار معماران ایرانی آشنا شوند و بتوانند معماری معاصر ایران را به نقد بگذارند.
وی مهم‌ترین ایراد وارده به این کتاب را مخاطب قرار گرفتن معماران معرفی شده در این کتاب دانست و افزود: باید توجه داشت که نسل جوان مخاطب این کتاب است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم مقاله بلند دایره‌المعارفی درباره تاریخ معماری ایران برپیشانی کتاب آورده شده و طی آن دوره معماری اخیر و معاصر به تفصیل معرفی شود تا خواننده با دید بازتری نسبت به معماری به کتاب وارد شود.
وی همچنین پیشنهاد داد: چند نوع فهرست به صورت موضوعی به انتهای این کتاب افزوده شود تا غنای کتاب و اعتبار علمی آن بیش از آنچه هست، افزایش یابد.
در این مراسم ابراهیم، طراح و مدیر هنری کتاب معماران ایران نیز در رابطه با مشکلات تهیه و گردآوری اطلاعات این کتاب اظهار داشت: ساکن ایران نبودن برخی معماران معرفی شده در این کتاب، کامل نبودن فرم بیوگرافی آنها، قدیمی‌بودن و پایین بودن کیفیت عکس‌های ارسالی معماران از آثار آنها گوشه‌ای از مشکلات و دلایل به درازا کشیده شدن چاپ این کتاب بود. همچنین در ابتدای امر قرار بود ۵۰ نفر از معماران معاصر و آثار آنها در این کتاب معرفی شوند، اما استقبال بالای معماران ایرانی موجب شد در این کتاب ۱۱۴ نفر از این هنرمندان معرفی شوند و همین امر نیز موجب طولانی‌شدن طراحی و چاپ این کتاب و حجم افزوده مالی برای ناشر شد.
وی ابراز امیدواری کرد: فروش مناسب این کتاب و بازگشت مالی آن به ناشر بتواند توان مالی چاپ جلدهای بعدی کتاب معماران ایران را برای ناشر افزایش داده و به تبع آن، این اثر با کیفیت مطلوب‌تری برای سایر معماران در جلدهای آتی منتشر شود.
به گزارش خبرنگار ما، در مراسم رونمایی کتاب معماران ایران از استاد غلامرضا کباری، متولد سال ۱۲۹۶، به عنوان یکی از معماران برجسته تاریخ معاصر ایران و اولین فارغ‌التحصیل دانشکده معماری هنرهای زیبا از دانشگاه تهران، تقدیر و نخستین جلد از این کتاب به همراه یک کاشی که اسامی معماران معرفی شده در این کتاب بر آن حک شده به این هنرمند اهدا شد.

ساقی محمدی – روزنامه دنیای اقتصاد خرداد ۱۳۸۶