لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

پرهمت که در گفتگویی اختصاصی با شبکه صنوف مسکن ایران (صما) شرکت کرده بود، بی ‌نظمی در اجرای پروژه ‌ها را نقطه انفصال نظام فنی و اجرائی کشور دانست و گفت: بی‌نظمی در اجرا، بسیاری از پروژه‌های ما را با مشکل مواجه کرده است. وقتی دقیق می‌شوید می‌بینید در بیشتر پروژه‌ها، بودجه کافی در نظر گرفته نشده یا محاسبات طوری انجام شده که فقط بخش‌هایی از بودجه مورد نیاز، تامین می ‌شود.

عضو کانون فارغ التحصیلان معمار دانشگاه ملی ایران، ادامه داد: در بخش طراحی هم وقتی پروژه شروع به کار می‌کند که طراح، طرح را کامل انجام نداده زیرا هنوز کارفرماهای ما دقیقاً نمی‌دانند چه می‌خواهند و در طول کار، تغییر و تبدیل‌هایی انجام می ‌دهند، پس طراح هم به دلیل اطمینان از انجام تغییر و تحولات، نمی‌تواند یا دلش نمی‌آید کار را ببندد! بنابراین ‌آدم‌هایی که در اجرای پروژه‌ها دخیل هستند، با همین شیوه اُخت می‌شوند و انس می ‌گیرند به همین دلیل برای انجام کامل یک پروژه آمادگی ندارند. ما الان آدمی که بتواند پروژه ‌های عمرانی را کامل ببند و اجرا کند، نداریم چون سیستم اجرایی بخش عمرانی، نمی‌تواند چنین آدم‌هایی را تربیت کند.

وی در ادامه از لزوم سرمایه گذاری خارجی در کشور یاد کرد و گفت: سرمایه ‌گذاران مانند کبوتر می‌مانند، با مشتی گندم بر دام می‌نشینند و با صدایی کوچک می‌گریزند با اینکه ممکن است هیچ کدام آسیب ندیده یا تیر نخورده باشند. به همین دلیل سرمایه‌گذاران خارجی که برنامه ‌هایی برای شراکت در پروژه ‌های ایرانی دارند، به دقت موضوعات داخل کشور را رصد می‌کند. برخی اخبار برای سرمایه‌گذاران بسیار با اهمیت است. به ویژه اختلافات مسئولان مختلف بر سر یک پروژه. به عنوان نمونه آنها اختلافات دولت و شهرداری بر سر پروژه متروی تهران را رصد می ‌کنند و برای این موضوعات اهمیت قائلند!

عضو انجمن مفاخر معماری ایران در پایان درباره قوانین مربوط به سرمایه گذاری گفت: قوانین ما، حداقل خواسته‌های سرمایه‌گذار خارجی را تامین نمی‌کند، سیستم مالی و بانکی نیز مطابق با چنین موضوعی طراحی نشده است. حتی برای سرمایه‌گذاری داخلی نیز مشکلاتی وجود دارد به همین دلیل هم‌وطنان ما بیشتر تمایل دارند در بخش‌های تجاری مانند خرید و فروش ملک، سکه، طلا و ارز سرمایه‌گذاری کنند نه در بخش‌های تولیدی!

به نقل از شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران